Annons

2,5 turistmiljarder försvinner när Liseberg håller stängt

zoom Liseberg är inte bara Sveriges största besöksmål, det är också en<br />
 av Göteborgs starkaste reseanledningar. Foto: Pressbild/Colourbox
Liseberg är inte bara Sveriges största besöksmål, det är också en
av Göteborgs starkaste reseanledningar.
Foto: Pressbild/Colourbox
NYHETER. För Göteborg, som redan drabbats hårt av mängder av inställda evenemang i sommar, är beskedet om att Liseberg inte kan öppna, ett dråpslag. Enligt Göteborg & Co tappar destinationens besöksnäring runt 75 procent av sommarens totala turismomsättning till följd av inställda evenemang och ett stängt Liseberg.
Annons

Göteborgs marknadsbolag Göteborg & Co, som ägs av Göteborgs Stad, hade in i det sista hoppats på ett positivt besked om nöjesparkerna.

–Det är väldigt tråkigt att inte Liseberg får möjlighet att öppna i sommar. Självklart kommer människors hälsa i första hand, men det här kom som en oväntad kalldusch, säger Andrea JOvell, marknads- och kommunikationschef på Göteborg & Co.

Vad betyder ett sommarstängt Liseberg för Göteborgs turistnäring i förlorade intäkter?

– Liseberg är inte bara Sveriges största besöksmål, det är också en av Göteborgs absolut starkaste reseanledningar. Ett sommarstängt Liseberg slår mot antal besökare som kommer hit, intäkter, arbetstillfällen inte minst för ungdomar, säger hon och fortsätter:

– Dessutom tappar hotellen gästnätter och shoppingen kunder i sina butiker, och förstås restauranger som tappar gäster.

Besöksnäringen i Göteborgsregionen omsatte cirka 37 Mdr kronor under hela 2019.

– Med tanke på att sommaren är vår starkaste säsong förstår alla att tappet av intäkter är gigantiskt totalt sett för destinationen. Vi bedömer att den direkta turismomsättningseffekten för destinationen som förloras under sommaren då Liseberg inte får möjlighet att öppna är minst 2,5 Mdr kronor, ändå är det endast en mindre del av det totala tappet.

I kombination med alla andra inställda evenemang i Göteborg, vad är sommarprognosen för den lokala besöksnäringen?

– Vi ser som många andra under den här coronapandemin att inget är sig likt. Göteborg är ett älskat resmål och många göteborgare älskar att resa. Nu verkar allt fler göteborgare planera sin semester hemomkring istället, också därför vi tagit fram sommarens kampanj #upplevdittgoteborg där man kan dela med sig av sina sommartips. Förhoppningsvis når  kampanjen också resesugna människor utanför Göteborg. Totalt sett bedömer vi att destinationens besöksnäring tappar runt 75 procent av sommarens totala turismomsättning.

Hur kan Göteborg kompensera för ett stängt Liseberg? – finns det annat att locka med som kan mäta sig med nöjesparken?

– Naturturism är hett i år, och med mängder av gröna parker mitt i city och närheten till vatten i Göteborg ser vi goda chanser att välkomna människor under sommaren, det mesta är öppet som Universeum och muséer, hotell, restauranger och shopping om än med begränsningar som att hålla avstånd och stanna hemma om man är sjuk. Vi har också nya Styroställ-cyklar som är gratis den första halvtimmen att susa runt och uppleva Göteborg på. Rent ekonomiskt ser vi små möjligheter att kompensera för ett stängt Liseberg.

Vilken betydelse har Liseberg för Göteborg resten av året?

– Vi har jobbat med konceptet Höststaden med Halloween på Liseberg och massor av höstaktiga upplevelser tillsammans med shoppingnätverket, restaurangföreningen och hotellen, säsongen har blivit en riktig dragare. Också här är Liseberg en tung aktör. I konceptet Julstaden Göteborg är den stora dragaren nummer ett Jul på Liseberg som alla vill uppleva på nytt varje år, Liseberg är verkligen en gjuten del av upplevelsen i Göteborg.

https://goteborgco.se/kunskap-statistik/besoksnaringskollen/ ser man varje vecka siffror på hur stort tappet av uteblivna besökare varit.