Annons

Antal sålda hotellrum ökade under sommaren

zoom Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
NYHETER. "Trots hög inflation och stigande räntor så är det mycket glädjande att vi kan summera sommaren 2023 som en stark hotellsommar", säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
Annons

Totalt ökade antalet sålda hotellrum med 1,7% under sommaren 2023 jämfört med sommaren 2022 i Sverige. Och i jämförelse med 2019, innan pandemin, ökade antalet sålda hotellrum med 5,4 procent.

– Trots hög inflation och stigande räntor så är det mycket glädjande att vi kan summera sommaren 2023 som en stark hotellsommar i Sverige. Vi ser att allt fler turister från vårt närområde har hittat tillbaka till Sverige efter pandemin. Den svaga svenska kronan har förstås också varit en bidragande orsak, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita i en kommentar.

Augusti något lägre än väntat

Även augusti var en bra månad i jämförelse med 2022. Under augustis första fyra veckor ökade antalet sålda hotellrum i Sverige med 1,4 procent i jämförelse med augusti 2022. Jämfört med augusti 2019, innan pandemin, så ökar antalet sålda rum med 3 procent.

– Augusti månads siffror bekräftar den starka sommaren men var något lägre än väntat. Vädret har sannolikt bidragit till den utvecklingen. Men trots den starka sommaren så är den ekonomiska osäkerheten mycket stor inför hösten.

Företagens lönsamhet under hård press

Thomas Jakobsson ser hur företagens lönsamhet pressas av höga inköpspriser, orimliga hyreshöjningar, fortsatt hög inflation samt höga räntor.

– Dessutom har regeringen höjt arbetsgivaravgiften för unga och planerar ytterligare höjningar samt planerar att göra det svårare att anställa utländsk arbetskraft vilket är mycket bekymmersamt, konstaterar han och fortsätter:

– Trots att fler turister hittat tillbaka till Sverige så saknas fortfarande de långväga turisterna jämfört med innan pandemin.

Öka anslagen till Visit Sweden

Att Kina har öppnat upp för gruppresor igen tycker Thomas Jakobsson är bra. Men i en stenhård konkurrens om de internationella gästerna ser han ett behov av att Sverige behöver hävda sig ännu bättre för att locka tillbaka de långväga gästerna.

– Därför behöver anslagen till Visit Sweden öka till åtminstone motsvarande nivå per capita som i våra nordiska grannländer, avslutar Thomas Jakobsson.

Läs även om hur Visit Swedens kommunikation fungerar som en motvikt till negativa narrativ om Sverige.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...