Annons

Åtta av tio svenskar vill se mer av Sverige

zoom Helena Bovin, ordförande i SNDMO. Foto: Pressbild
Helena Bovin, ordförande i SNDMO. Foto: Pressbild
NYHETER. Fler svenskar semestrade i Sverige i somras och 8 av 10 uppger att de vill se mer av Sverige framöver. Det visar en ny undersökning från destinationsnätverket SNDMO. Klimatsmart resande - viktigt för yngre, enligt Helena Bovin, ordförande i SNDMO.
Annons

För fjärde året i rad har SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, frågat svenskarna om deras resevanor och attityder till att resa i sitt eget land. Jämfört med 2020 visar resultatet att något fler har rest i Sverige under sommaren 2021 och 8 av 10 uppger att de vill se mer av Sverige framöver. Varannan respondent (49 procent) vill resa mer i Sverige 2022.

− Det som är spännande med årets undersökning är att den visar att det finns ett fortsatt stort intresse att upptäcka mer av Sverige, säger Helena Bovin, ordförande i SNDMO.

I undersökningen, som inkluderar över 7300 svenskar över 18 år, ingick även frågor om klimatsmart resande. 63 procent uppger att de tycker att det är ganska eller mycket

viktigt att tänka klimatsmart vid val av resa.

– Ju yngre respondenterna är, desto viktigare tycker de att det är, säger Helena Bovin. Det här är en intressant fråga eftersom det är något som alla våra destinationer jobbar med.

Enligt Helena Bovin, som till vardags arbetar som marknadschef på Destination Uppsala, är undersökningen betydelsefull eftersom den har ett nationellt resultat, samtidigt som respektive destination har fått en egen undersökning som bara rör den egna destinationen och som kan jämföras med rikssnittet.

– Undersökningen är användbar i vårt gemensamma arbete mot de svenska resenärerna, men destinationerna kan också analysera det egna resultatet och dela det med näringslivet och sina lokala organisationer.

Undersökningen visar att det är storstäder samt kustnära områden som lockar de svenska resenärerna allra mest. På frågan vilken destination skulle du helst resa till idag toppar Gotland före Göteborg, Stockholm, Höga Kusten och Öland. Viktigast vid valet av semesterort är att människorna har ett trevligt bemötande, tätt följt av att platsen har en bra atmosfär. Att den är promenadvänlig och har ett bra utbud av mat och dryck anses också viktigare än exempelvis shopping, aktivitetsutbud och friluftsliv.

– Det här är resultat som är väldigt användbar i vår marknadsföring mot den svenska målgruppen. I Uppsala har de svenska privatresenärerna varit otroligt viktiga i en tid då de internationella turisterna och affärsresenärerna har minskat. Liksom andra destinationer i Sverige kommer svenskarna vara en fortsatt prioriterad målgrupp hos oss.

 

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...