Annons

Bättre hållbarhetskommunikation ska hjälpa företag i besöksnäringen

zoom Målet är att företagen som har gått utbildningen ska kunna öka sin försäljning.   Foto: Tina Stafrén
Målet är att företagen som har gått utbildningen ska kunna öka sin försäljning. Foto: Tina Stafrén
NYHETER. Genom att bli bättre på prata om sitt hållbarhetsarbete kan hotell, restauranger och andra mataktörer öka sin försäljning – därför startar Visit Sweden en utbildning i hållbarhetskommunikation.
Annons

Utländska turister är nyfikna på svenska smaker, råvaror och svenskt mathantverk, enligt Visit Sweden. För att bättre kunna ge turister och besökare information om hur svenska matföretag jobbar med hållbarhet, lanserar man i samarbete med Visita en utbildning i hållbarhetskommunikation.

Utbildningen ska hjälpa företag att lyfta fram sitt arbete med – och sina initiativ för hållbarhet, – miljömässig, social och ekonomisk. Målet är att främst internationella gäster ska uppskatta sin upplevelse av besöket eller inköpet ännu mer om de får ta del av det bakomliggande arbetet, och på sikt leda till ökad försäljning för mat- och måltidsföretagen.

– Vi vill att utbildningen ska vara ett handfast redskap, som peppar företagen att göra sin omsorg om människor och miljö mer synlig för gästerna, något som vi ofta hör att utländska gäster vill ta del av, säger Visit Swedens vd Ewa Lagerqvist i en kommentar.

Enligt Jens Heed, projektledare för måltidsturism på Visit Sweden vill man också sprida kunskap till besöksnäringen.

– Hållbarhet påverkar måltidsturismen mycket. Vi ska inte hjälpa företagen med själva hållbarhetsarbetet – det är andra riktigt bra på – utan bidra till att kommunicera med internationella besökare. Man kan vara hur hållbar som helst, men om man inte kommunicerar det på besökarnas villkor missar man många fördelar, säger Jens Heed.

Hur ska den här utbildningen leda till bättre försäljning för företagen?

– För de utländska besökarna som vi jobbar med kan hållbarhet spela en viktig roll när man fattar beslut om vart man reser. Genom att kommunicera sitt hållbarhetsarbete mera kan företag locka till sig gäster och ge en ännu mer positiv upplevelse. Det leder i sin tur till positiva recensioner och att man tipsar andra, fortsätter Jens Heed.

Vad kan bättre hållbarhetskommunikation från svensk besöksnäring ge för långsiktiga resultat?

– Att företag berättar om vad man gör för miljön och samhället blir allt mer förväntat hos resenärer och inspirerar också andra verksamheter. Samtidigt ligger Sverige långt fram på flera områden, och varje företag som lyfter fram sin story och sina initiativ bidrar till en bild av Sverige som en hållbar destination.

Hur många vill ni ska gå utbildningen?

– Så många som möjligt! Vi hoppas att alla som jobbar inom måltidsturism och varit lite nyfikna på hur de kan locka till sig flera utländska besökare – eller ”bara” få nya perspektiv på hur de kommunicerar hållbarhet – ska kika in.

Varför behövs denna utbildning?

– Allt fler individer har fått upp ögonen för vikten av en hållbar livsstil, även under semestern. Vi ser detta tydligt som en trend inom måltidsturismen, där man efterfrågar inte bara god mat, utan mat som gör gott. Utbildningen ska hjälpa företagen att dra nytta av det stora intresset för allt hållbarhetsarbete som bedrivs i både stort och smått.

Ska utbildningen bara fokusera på hållbarhetskommunikation inom mat, eller alla aspekter av hållbarhet som ett företag kan tänkas jobba med?

– Utbildningen riktar sig till företag som jobbar med mat och dryck, men alla är givetvis välkomna att ta inspiration av tipsen. Våra exempel handlar mycket om mat, men vitsen är att dra nytta av allt man gör i verksamheten och lyfta fram det för gästen.

 

Utbildningen är webbaserad, och flera företag delar med sig av exempel på hur de har arbetat med hållbarhet.

Utbildningen är en del av den fyraåriga satsning på måltidsturism som Visit Sweden inledde 2017.

Lär mer om utbildningen här: https://corporate.visitsweden.com/kommuniceradetgoda/#/

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...