Annons

Bordtennis-VM i Halmstad stärker Sveriges varumärke internationellt

zoom Bordtennis-VM äger rum i Halmstad Arena. Hittills har 14500 biljetter sålts. Foto: Destination Halmstad
Bordtennis-VM äger rum i Halmstad Arena. Hittills har 14500 biljetter sålts. Foto: Destination Halmstad
NYHETER. Den minsta staden någonsin att hålla i ett bordtennis-VM räknar med 35 000 besöksnätter och en stärkt bild av Halmstad, Halland och Sverige internationellt. ”Vi har 150 nationaliteter i staden samtidigt, vilket är fantastiskt”, säger Lina Siljegård, vd för Destination Halmstad.
Annons
Igår sparkade Halmstad igång ett åtta dagar långt bordtennis-VM, det första i Sverige på 25 år. Halmstad är den minsta staden att någonsin ha hållit i ett bordtennis-VM, och förväntningarna på effekterna höga. Staden med omgivning räknar med 35 000 gästnätter och 25 000 besökare från hela världen.
Lina Siljegård, vd för Destination Halmstad beskriver invigningen på söndagen som ”lyckad”, med stor medial täckning i form av livesändningar i 120 länder med totalt 350 miljoner tittare.
 
– För oss betyder världsmästerskapet att vi får ett väldigt bra fönster ut mot resten av världen, den stora pr-effekten hoppas vi blir att bilden av Halmstad som idrottsstad och upplevelsestad förstärks, säger Lina Siljegård.
 
Vad betyder det att Halmstad är en upplevelsestad?
 
– Att det händer grejor och att vi lägger mycket jobb på att arrangera upplevelser och evenemang med koppling till idrott och hälsa. Men också sett till vad som finns i staden; högskolan har en stark idrott- och hälsokoppling, och vi har flera företag med idrottsfokus.
 
Ni fick besked om att arrangera bordtennis-VM 2014, hur har ni förberett er?
 
– Vi har bland annat arrangerat andra idrottstävlingar i bordtennis, som ett OS-kval och ett EM-kval, för att visa att vi är en liten stad som klarar av stora evenemang och mästerskap. Det är 100 000 som bor här och många av de som besöker kommer från mångmiljonstäder, så det ska bli kul att ta reda på vad de tycker om Halmstad.
 
Hur ska ni göra det?
 
– Vi och region Halland ska göra en uppföljning för att se vad gästerna har tyckt, och framför allt titta på vilka turistekonomiska effekter evenemanget har gett.
 
Vad har ni för väntningar på de här dagarna?
 
– Att vi ska visa att vi kan leverera ett mästerskap i världsklass, att våra gäster ska tycka att Halmstad är en trevlig stad, och att vi är duktiga på värdskap. Sedan hoppas vi att besökarna åker hem och är goda ambassadörer för Sverige och Halmstad, och att de kommer tillbaka för att turista mer, säger Lina Siljegård.
 
Gästnätterna är utspridda från norra Skåne till Falkenberg, så man har inför mästerskapen samarbetat över regiongränserna. Ett världsevenemang av denna storlek är ett fönster för hela regionen och Sverige, menar Lina Siljegård. Inte mindre än 120 nationer är med och spelar, och 150 nationer finns på plats i staden under tävlingsdagarna.
 
– Det är fantastiskt, för Visit Sweden tror vi att detta är ett intressant evenemang eftersom vi når så många andra marknader och sätter Sverige och kartan internationellt.
 
Inte minst är evenemanget ett sätt att förlänga turistsäsongen i regionen.
 
– Vi hade aldrig tagit ett mästerskap mitt i sommaren för då är allt fullbokat ändå. Vi söker evenemang som kan förlänga turistsäsongen och stärka besöksnäringen i säsongens utkanter, så detta ger ett jättebra start på sommarsäsongen för hotellen. 
Suusify – ny hotellallians med frihet som ledord

Suusify – ny hotellallians med frihet som ledord

Johan Öhman är grundare av Suusify, framtidens hotellallians. Med hjälp av tillförlitlig data och smarta analyser ska alliansen hjälpa hotell att minska kostnader och öka intäkterna. – Vi ser också hur många hotell är l...