Annons

Brist på snabbladdning drabbar besöksnäringen

zoom Jonas Siljhammar, vd på Visita. Foto: Visita och Drivkraft Sverige
Jonas Siljhammar, vd på Visita. Foto: Visita och Drivkraft Sverige
NYHETER. Turistnäringen riskerar att gå miste om den långväga elbilsbesökaren, menar Jonas Siljhammar, vd på Visita.
Annons

I ett flertal debattartiklar runt om i landets lokalpress påtalar Visita tillsammans med Drivkraft Sverige, branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen, bristen på snabbladdstationer längst med de större vägarna runt om i landet.

Endast 16 procent av laddstationerna som ligger i anslutning till större vägar i Sverige har i dag snabbladdning. Denna brist påverkar såväl svenska som exempelvis norska och danska elbilster, som kan komma att välja bort Sverige som semesterland.

Allt fler gäster i behov av laddmöjligheter

– Elektrifieringen av transportsektorn går fort. Och för att besöksnäringen ska kunna fortsätta erbjuda fantastiska upplevelser och ett hållbart resande är laddmöjligheterna längst med våra vägar och i anslutning till destinationer otroligt viktigt, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.

Han förklarar:

– Omställningen till laddbara bilar gör att fler gäster är i behov av laddmöjligheter vid besöksnäringens destinationer. Flera av Sveriges besöksdestinationer investerar stora summor för att bygga ut laddmöjligheter. Men staten behöver också på olika sätt hjälpa till att främja utbyggnaden.

Efterfrågar en tydlig prioritering

I budgeten för 2023 avsätts 1,1 miljarder till utbyggnad av laddinfrastruktur. I regeringsförklaringen från 2022 framgår det att regeringen ser elektrifieringen som en hörnpelare i den svenska klimatpolitiken, en uppfattning som även Drivkraft Sverige och Visita delar.

Men Visita efterfrågar nu en tydlig prioritering av utbyggnad av laddinfrastrukturen längs de stora vägarna för att inte halka efter grannländerna i kampen de långväga turisterna.

– Vi har alldeles för långa tillståndsprocesser. Dessutom är det svårt att få lönsamhet att bygga ut laddinfrastrukturen på många platser där trafikvolymen är låg.

Vad är den viktigaste åtgärden för att få fram fler snabbladdstationer?

– Många åtgärder behövs, men för att nämna två så behöver vi korta handläggningstiderna för anslutningsprocessen. Vi behöver dessutom ett större statligt ansvar för att bygga och driva laddinfrastruktur i de delar av Sverige där det inte är möjligt att erbjuda snabbladdning på marknadsmässiga villkor, säjer Jonas Siljhammar.

Han menar att transporter leder till möten mellan människor och skapar jobb och tillväxt i hela vårt avlånga land. Visita och Drivkraft Sverige arbetar för att vi ska kunna fortsätta resa och mötas samtidigt som vi klarar transportsektorns klimatomställning. För att detta ska vara möjligt behöver politiken skapa rätt förutsättningar.

Läs även om hur Radisson Hotel Group installerat egna laddningsstationer för att möta gästernas ökade behov.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...