Annons

Bröderna Norén tar musiken till Idre fjäll

zoom
NYHETER. Idre fjäll vill nå nya målgrupper och stärka sin sommarsäsong ytterligare. Som en del i satsningen inleds ett samarbete med tv-favoriterna Bröderna Norén.
Annons

Gustaf och Viktor Norén, med bakgrund i kända band som Mando Diao och Sugarplum Fairy, var huvudpersoner i tv-serien ”Bröderna Noréns underbara resa” (TV4) som sändes 2023 och baserades på en musikalisk roadtrip genom Sverige. Med premiär i sommar vill Idre fjäll bjuda sina gäster på en lika musikalisk fjällupplevelse tillsammans med bröderna.

– Initiativet är en vidareutveckling på vår sommarsatsning och ett helt nytt musikaliskt tema som ska pågå under två helger i augusti, säger marknads- och försäljningschef Tommy Halvarsson.

Musiktemat utgörs av flera spelningar runtom på fjället, workshops och föreläsningar, och avslutas med en stor konsert där gästerna får medverka, i form av en sorts allsång. Tommy Halvarsson hoppas särskilt att körentusiaster ska lockas av den kommande satsningen.

– Det finns ett stort intresse för körsång i Sverige, där Gustaf och Viktor har blivit stora namn efter tv-programmet Bröderna Noréns underbara resa. Vår tanke är att den målgruppen ska bli nyfiken på att få komma och sjunga, inspireras av musiken och samtidigt få ta del av det vi har att erbjuda på fjället.

Dalmasar som brinner för Dalarna

Idre Fjäll har under många år utvecklat sin sommarsäsong och erbjuder en mängd idrotts- och friluftsaktiviteter som vandring, cykling, höghöjdsbana, golf och ridning. Men i år är det första gången som musiken blir ett inslag i anläggningens erbjudande.

– Vi fick en förfrågan från bröderna Norén och när de berättade hur de tänkte med upplägget kändes det ”spot on”. Dessutom är de själva dalmasar och brinner för Dalarna, de personifierar det vi vill vara: folkliga och engagerade i det de gör, och har en kärlek till skidåkning och natur precis som vi.

Hur står sig sommarsäsongen jämfört med vintersäsongen för Idre fjäll? 

– Sommarsäsongen har alltid funnits med oss och vi ser ett alltjämt växande intresse för svenskt friluftsliv även om vintern fortfarande är betydligt större, säger Tommy Halvarsson och fortsätter:

– Vi hade redan innan pandemin en stark ökning av sommargäster från år till år. Sedan förstärktes efterfrågan under pandemin när folk inte reste utomlands. I somras lanserade vi Bikeland med fem nya cykelområden på fjället och så har vi Idrefjällens golfbana som är en av de topp 40 bästa banorna i Sverige.

Vad hoppas du på med den nya musiksatsningen sommaren 2024?

– Vi ser fram emot att lansera något som är helt nytt för oss, och att möta en helt ny målgrupp uppe på fjället.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...