Annons

Campingar hoppas på stark sommar trots corona

zoom
NYHETER. Campingarna liksom andra företag anpassar verksamheten efter myndigheternas corona-restriktioner. Men än så länge har bokningsläget inte påverkats av krisen, enligt campingföretagare Besöksliv har pratat med.
Annons

Förra sommaren myntades begrepp som ”hemester” och ”svemester”, då allt fler valde att tillbringa semestern i Sverige för att slippa flygskam. I år är det corona som tvingar folk att stanna hemma, något som kan främja campingföretagen.

– Vi hade ett starkt bokningsläge redan innan corona-krisen började, med en ökning på nästan sju procent jämfört med förra året. Och vi ser att det tickar på, säger Anna Barkevall, vd på Böda Sand camping.

Orsaken till att campingarna än så länge inte verkar gå samma dystra öde till mötes som andra branscher inom besöksnäringen tror hon dels beror på att folk hoppas att den värsta krisen har lagt sig till sommaren, och dels att camping betraktas som ett tryggt boendealternativ.

– Man tar sig till campingen i eget fordon och kan ha full kontroll över sitt kök och badrum, förklarar hon.

Även First Camps vd Johan Söör tror att besökare upplever närheten till naturen som tryggt.

– Campingar har fördelen att gästerna bor i eget boende i naturen, därför ger det större trygghet för gästerna än andra alternativ, säger han.

Hos First Camp ligger årets bokningar på samma nivå som 2019, även om det är lite tidigt att uttala sig, enligt Johan Söör.

– De flesta bokningar trillar in när sommaren är i antågande, omkring 65 procent bokar in sig de sista fyra veckorna innan ankomsten, säger han, men tillägger att man troligtvis kommer att kunna se en sådan effekt när högsäsongen i juni närmar sig.

Däremot har man noterat att företagsbokningarna har ökat jämfört med 2019.

– Vi har 1 500 stugor i Sverige och vi ser en ökning med 25 procent i antalet bokningsförfrågningar.

Myndigheterna har infört regler och restriktioner riktade bland annat till företag inom besöksnäringen. First Camp och Böda Sand följer dem noggrant.

– Vi är väldigt måna om gästernas och medarbetarnas hälsa, framhåller Johan Söör.

Han förklarar att man redan har infört noggrannare städrutiner och anpassat verksamheten så att det inte samlas för många på samma yta. Under påsken har barnaktiviteter förlagts utomhus.

På Böda Sand har man också gjort stora anpassningar.

– Vi har ställt om bemanningsstrukturen i restaurangerna utifrån de nuvarande råden och vi ser över hur vi kan skapa ytterligare trygghet i våra gemensamma områden, säger hon och förklarar att detta exempelvis innefattar extra städning och att köandet begränsas.

– Det handlar om köerna vid allt från in- och utcheckning till bageri och konfektion, och redan nu kan man köa utomhus.

Anna Barkevall tillägger att man i branschen är van att jobba flexibelt över säsongens olika veckor och kan därför ställa om snabbt utifrån rådande förutsättningar. Böda Sand har mycket säsongspersonal och man har gjort om de digitala utbildningarna så att de även täcker in myndighetsrekommendationerna.

– Utbildningen går ut i maj till alla 200 personer som ska säsongsarbeta hos oss. Den innefattar allt från hur vi förhåller oss till extrastäd till hur man ska agera vid sjukdomssymptom eller behov av karantänboende.

Även om det ser lite bättre ut för just campingvärlden i Sverige just nu, jämfört med hotell och restauranger, så är både Anna Barkevall och Johan Söör bekymrade för branschen i stort.

– Vi känner så klart för hela branschen. Speciellt för våra kollegor inom chartervärlden, och jag skulle vilja sträcka ut en hand och se om vi kan försöka samarbeta på något sätt. De kanske vill öppna upp och sälja svenska produkter som campinganläggningar – i kristider föds ju nya möjligheter, säger Anna Barkevall

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...