Annons

Compass Group erbjuder gäster klimatvärdera maten

zoom Compass Group hoppas få nöjdare och mer klimatmedvetna gäster<br />
 genom sitt initiativ. Foto: Compass Group
Compass Group hoppas få nöjdare och mer klimatmedvetna gäster
genom sitt initiativ.
Foto: Compass Group
NYHETER. Måltidsleverantören Compass Groups låter gästerna se vilken miljöpåverkan deras val av måltid har direkt i menyn: ”Ett sätt att konkretisera hållbarhet”.
Annons

Maten utgör en fjärdedel av människors klimatpåverkan, det har fått måltidsleverantören Compass Group, som driver 250 restauranger, kaféer och butiker i landet, att vilja hjälpa sina gäster att göra miljömedvetna val.

Nu lanserar man en nyhet som gör att gästerna kan se vilken miljöpåverkan olika rätter har, via ett CO2-värde i veckomenyn.

Det här är ett sätt att konkretisera hållbarhet, genom att vi sätter ut en siffra för hur mycket varje rätt påverkar miljön, säger Sylvia Hassellöf, hållbarhets- och kvalitetsansvarig på Compass Group.

 Det som möter gästerna är att respektive maträtt i menyn har en siffra som motsvarar vilken miljöpåverkan de har, jämfört med antalet körda kilometer med en personbil. Exempelvis är 150 gram nötkött jämförbart med en 28 kilometer lång biltur.

Utvecklingen har genomförts i samarbete med Mashie, som levererar kostdatasystemet som Compass Group använder. Och själva klimatdatan hämtas från RISE (Research Institutes of Sweden).

Varför gör ni det här?

– Vi tänker på hela kedjan, vi ställer krav på våra leverantörer vad gäller transporter och vi serverar exempelvis bara certifierat kaffe, och för att nå hela vägen vänder vi oss nu direkt till gästerna.

Vad hoppas ni att initiativet ska leda till?

– Nöjdare och mer klimatmedvetna gäster, det här är ett svar på ökad efterfrågan på just hållbarhet. Målet är att gästerna ska uppfatta att vi är tydliga i vårt hållbarhetsarbete, vilket vi alltid mäter i vår årliga gästundersökning.

Sylvia Hassellöf fortsätter:

– Idag vet många hur exempelvis flygresor påverkar klimatet, men när det gäller maten är det mer luddigt. Vi ser det som en del i vårt hållbarhetsarbete att ändra på det.

Vad vinner ni på att hjälpa gästerna att tänka mer klimatsmart?

– Att gästerna får en bra upplevelse av oss och väljer att komma tillbaka. Jag tror också att vi kan locka till oss nya kunder som tycker att den här typen av initiativ och arbete är viktigt.

Kommer fler företag i mat- och livsmedelsbranschen att börja jobba med fler hållbarhetsinitiativ som kan hjälpa gästerna?

– Det tror jag verkligen, inom en snar framtid kommer vi att ha siffror, märkningar och annan typ av information på allt som hjälper oss att göra bättre val för miljön.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...