Annons

Culinary World Cup-guldet – ”Viktigt för stoltheten”

zoom Vinst i internationella tävlingar skapar stolthet och höjer värdet på kockyrket, <br />
säger branschexperterna Besöksliv har pratat med.  Foto: Pressbild
Vinst i internationella tävlingar skapar stolthet och höjer värdet på kockyrket,
säger branschexperterna Besöksliv har pratat med.
Foto: Pressbild
NYHETER. Sverige tog storslam i Luxemburg och fick med sig inte mindre än tre guld i bagaget. Besöksliv har pratat med några av branschens proffs om guldets betydelse för kockyrket och för Sverige som matland.
Annons

Visita och vd Jonas Siljhammar gläds åt vinsten, som han menar bidrar till att stärka Sverige som måltidsdestination.

– Måltider blir en allt viktigare reseanledning så givetvis har medaljer och gastronomiskt bra renommé en oerhörd betydelse för framtida turism. Trippelvinsten i Culinary World Cup förstärker Sveriges position på den globala måltidskartan och självfallet hoppas vi att kommande regering har rejäla anslag för att fortsatt främja den svenska måltidsturismen, säger Jonas Silhammar till Besöksliv.

På Visit Sweden, som bland annat marknadsför Sverige som matdestination, ser man segern som en viktig bekräftelse.

– Det är fantastiskt roligt, och stort grattis till de tävlande som har presterat på topp och visat upp den svenska maten från sin bästa sida. I marknadsföringen av Sverige kan vi lyfta fram en lång rad exempel på mat och måltidsupplevelser av hög kvalitet och då är det såklart en bekräftelse att bli bäst i internationell konkurrens, säger Jens Heed, projektledare för måltidsturismprogrammet på Visit Sweden.

Tävlingstemat Curious by nature passar Sverige perfekt, tillägger han.

– Det stämmer också perfekt in på den nyfikenhet som många utländska turister har på naturen och på den svenska livsstilen. Man vill ofta lära känna Sverige på djupet genom maten.

Hanna Halpern, vd för Restaurangakademien, menar att guldet är viktigt för den svenska stoltheten.

– Det är jätteviktigt att vi är stolta över våra kockar och internationella framgångar, de bidrar till att vi förstår hur bra de är, en bekräftelse på det.

Även Hanna Halpern menar att framgångar i internationella tävlingar alltid når turisterna till slut och stärker intresset ytterligare för Sverige som matland, både från turisterna och från kockarna.

– Sverige som matland är redan väldigt intressant för utländska turister, och i en undersökning som nyligen gjorts bland 400 internationella erkända kockar, hamnade vi på första plats bland länder de tyckte var intressanta gastronomiskt, säger Hanna Halpern.

Vad betyder det att utländska kockar tycker att Sverige är intressant?

– Det gör att utländska kockar blir intresserade av att medvetet komma hit och jobba från länder som till exempel England och Holland, för att lära sig hur vi gör.

Hon tillägger att alla tävlingar, – svenska och internationella, – är viktiga för att lyfta yrket och hantverket, och för att visa att kockyrket är långt ifrån enkelt.

– Många av underhållningsprogrammen med amatörkockar får det att framstå som att vem som helst kan laga mat på en yrkesnivå, men att vara kock handlar om hantverk, kunskap och träning, det får du inte genom att vara med i tv. Tävlingarna höjer definitivt värdet på kockyrket, säger Hanna Halpern.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...