Annons

De ska göra Skåne till internationell vindestination

zoom Vinentusiasterna Anja Nordberg Sonesson och David Blomgren står bakom Vindestination Skåne. Foto: Amanda Wätthammar
Vinentusiasterna Anja Nordberg Sonesson och David Blomgren står bakom Vindestination Skåne. Foto: Amanda Wätthammar
NYHETER. En förening som ska pusha på utvecklingen av Skåne som vindestination har bildats och målsättningen är att stärka hela regionens besöksnäring. ”En utländsk vinturist spenderar cirka 35 procent mer än den typiske besökaren”, säger initiativtagare Anja Nordberg Sonesson.
Annons

Intresset för nya vinregioner är stort internationellt och den nya ideella föreningen Vindestination Skåne vill få fler svenska och utländska turister att hitta till de sydsvenska vingårdarna.

– Det finns en enorm potential i svensk vinturism och erfarenheter från andra vinregioner visar att vinturismen speciellt påverkar hotell- och restaurangnäringen positivt. En samordnad satsning kommer att ge en hållbar förstärkning av besöksnäringen och leda till många fler arbetstillfällen. Utländska vinturister spenderar cirka 35 procent mer än den typiske besökaren enligt internationella studier, säger Anja Nordberg Sonesson, initiativtagare.

Idén att starta föreningen väcktes när Anja Nordberg Sonesson och hennes vän David Blomgren i pandemi-tristessen bestämde sig för att besöka Skånes alla vingårdar. I egenskap av vinintresserade privatpersoner blev det en aha-upplevelse.

– Vi fick det till 27 stycken gårdar, det var betydligt fler än jag kunde ana! Och det vi träffade på var så många drivna eldsjälar och vackra miljöer.

Föreningen som startar upp sitt arbete nu i höst ska driva på vinturismen från två håll. Dels genom att arrangera vinresor och marknadsföra Skånes vingårdar, restauranger, vinbarer och hotell som turistmål både nationellt och internationellt.

Utöver det ska föreningen sprida kunskap inom såväl EU som bland svenska politiker om vinturismens betydelse för hela besöksnäringen. Att driva på för en lagändring som tillåter gårdsförsäljning står i centrum och Anja Nordberg Sonesson anser att den frågan har hamnat fel:

– I stället för att ligga hos Socialdepartementet och diskuteras som en risk för ökat missbruk borde den ligga hos Näringsdepartementet. Vi vill väcka förståelse för hur positiv den här branschen är för hela besöksnäringen och för en levande landsbygd. Ta England som exempel, det är ett relativt nytt vinland där vinindustrin vuxit till en jätteindustri.

– Nu är vi i ett läge då svenska viner håller riktigt hög standard, så tajmingen är perfekt. Jag tror att vi bevittnar den tidiga utvecklingen av ett nytt vinland, säger Anja Nordberg Sonesson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...