Annons

Destination Apelviken – en av de nominerade i Stora Turismpriset

zoom FOTO: Bo Andreasson Vd Anna Gordh och hennes pappa Nils Gordh jobbar båda i familjeföretaget.
FOTO: Bo Andreasson Vd Anna Gordh och hennes pappa Nils Gordh jobbar båda i familjeföretaget.
NYHETER. Nomineringarna till Stora turismpriset är här. Hållbarhetstänk och innovation förenar de nominerade till priset som delas ut för det 32:a året i rad. Besöksliv har pratat med Destination Apelviken i Halland om vad det betyder att hamna på listan.
Annons

Det är Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism som delar ut Stora turismpriset och de arbetar för att sprida kunskap till aktörer inom turism och besöksnäring. I år syns bland annat World of Volvo, Astrid Lindgrens värld, Stockholm Archipelago Trail, Kläppen och Arkösunds hotell på listan över nominerade. Totalt 21 kandidater har nominerats av sina respektive län.

– Årets nominerade visar prov på nytänkande och ett starkt driv i att bidra till att forma framtidens platser – för människor att bo, verka och besöka, säger Katrien Vanhaverbeke, ordförande för Stiftelsen for kunskapsfrämjande inom turism, i ett pressmeddelande.

Destination Apelviken är en av de nominerade. De driver camping, hotell, restaurang och konferens i Varberg. Verksamheten är ett familjeföretag som drivs av familjen Gordh och uppmärksammas bland annat för att ”de har visat att det går utmärkt att driva en camping året runt.”

Stort grattis till nomineringen, vad betyder den för er?

– Förutom att vi är otroligt smickrade ger nomineringen naturligtvis massor av positiv energi till alla som arbetar i företaget. Det blir en bekräftelse på att vi tagit riktiga beslut och att långsiktighet lönar sig. Och att vi ändå kanske är på rätt väg, säger Anna Gordh, vd för Destination Apelviken

 Hur var sommarsäsongen hos er?

– Det tog lite tid innan det tog fart i år. Hela våren och försommaren kändes avvaktande, trögare än vanligt. Sen hände allt på en gång och vi fick vår bästa juli någonsin, och därefter en fantastisk augusti.

Och hur ni jobbar ni med att förlänga säsongen på Destination Apelviken? 

– Vi fortsätter öka antalet internationella gäster, vilket varit ett medvetet arbete under flera år och de senaste två åren har det verkligen gett resultat- framför allt ser vi allt fler tyska gäster hos oss.

 Varför tror du att ni är nominerade till Stora turismpriset i år?

– Oj, det borde väl egentligen kommunerna i Halland svara på. Vi hoppas det är för att vi verkligen månar om samarbeten med andra aktörer, i vår näring, med andra besöksnäringsföretag och egentligen vem som helst. För att vi alltid tagit initiativ till sådana samarbeten och att jag tror att vi på så sätt visat hur mycket mer som kan åstadkommas när man gör saker tillsammans, säger hon och fortsätter:

– Kanske har vi också kunnat visa att det går att driva ett lönsamt företag året runt även på en ort som annars så tydligt förknippas med sommar, stränder och sol.

LÄS GÄRNA en tidigare artikel med förra årets vinnare av Stora Turismpriset 

Supersatsningen under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

Supersatsningen under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

Coronapandemins första år och runt om i landet tvingas hotell slå igen. Men Hotel Kung Carl går i rakt motsatt riktning. Här är historien om den vågade investeringen som skapade tillväxt.