Annons

”Det skulle bli fler arbetstillfällen”

zoom Driftschefen på Flädie Mat & Vingård, Jens Malmhagen. Foto: Flädie Mat & Vingård
Driftschefen på Flädie Mat & Vingård, Jens Malmhagen. Foto: Flädie Mat & Vingård
NYHETER. Jens Malmhagen, driftschef på Vingården Flädie, hoppas att förslaget från utredningen om gårdsförsäljning landar i större försäljningsvolymer.
Annons

Intresset för svenska viner har ökat kraftigt de senaste åren. En av alla svenska vingårdar som märker av det växande intresset är Flädie Mat & Vingård som ligger mellan Lund och Bjärred.

– Det är många som har upptäckt oss när de har svemestrat under pandemin, säger driftschefen Jens Malmhagen.

– I somras var över 1000 personer här på vinprovning, vilket är betydligt fler än tidigare år. Vår försäljning på bolaget har också ökat. Det är många som har upptäckt att svenska viner håller bättre klass än för tio år sedan.

”Ett steg i rätt riktning”

Något som skulle kunna öka antalet besökare och arbetstillfällen ännu mer är gårdsförsäljning, en fråga som har debatterats i flera år. I december lanserades den statlig utredningen, vars förslag just nu är ute på remiss.

Jens Malmhagen ser utredningens förslag att tillåta försäljning i begränsad mängd, i anslutning till studiebesök eller provningar hos småskaliga producenter, som ett steg i rätt riktning.

– Men vi hade hoppats på mer. Vi märker att det är många som vill köpa med sig vin när de har varit här, precis som på en fransk eller spansk vingård, säger han.

Fler arbetstillfällen

Ett argument för gårdsförsäljning har varit att det skulle kunna leda till fler arbetstillfällen. Enligt utredningen skulle gårdsförsäljningen medföra en ökning av antalet arbetstillfällen i dryckesbranschen med 17–19 procent.

Jens Malmhagen menar att det är ett bra första steg och att det med färre begränsningar gällande volym skulle kunna skapa fler jobb.

– Det beror på vilka volymer som tillåts. Med nuvarande förslag är följderna begränsade, men om gästerna till exempel kunde köpa vin utan att behöva delta i en vinprovning skulle det kunna bli fler arbetstillfällen.

Läs mer: Kreativitet och kvalitet i svenska dryckesbranschen

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...