Annons

Kreativitet och kvalitet i svenska dryckesbranschen

zoom I fjol lanserade Visit Sweden kampanjen The Drinkable Country som bekrev Sverige<br />
som
I fjol lanserade Visit Sweden kampanjen The Drinkable Country som bekrev Sverige
som "världens största utomhusbar".
Foto: Visit Sweden
NYHETER. Det nordiska köket har blivit ett internationellt begrepp och Restaurangsverige blir allt bättre på att även lyfta fram svenska drycker.
Annons

Den svenska dryckesbranschen har en lång historia, med anrika företag som The Absolut Company, Spendrups och Saturnus. Under 2000-talet har branschen vuxit explosionsartat – till och med under det tuffa pandemiåret 2021 ökade antalet producenter med 5 procent.

Utmärkande för de nya svenska dryckestillverkarna är både den stora kreativiteten och höga kvaliteten. Flera producenter är internationellt prisade, exempelvis Purity Distillery, som har fått medalj för världens bästa vodka, och Hernö Gin som har utsetts till världens bästa gin.

Växande besöksverksamhet

Framgångarna för den svenska dryckesbranschen har väckt både svenska och utländska besökares intresse och därmed bidragit till en växande besöksverksamhet.

Runtom i landet finns flera dryckesföretag som har dragit nytta av det och exempelvis startat restaurang, öppnat gårdsbutik eller utökat sitt utbud av provningar och andra aktiviteter. Ett av många exempel är Mackmyra utanför Gävle, som erbjuder såväl bar och bistro som guidade turer i den så kallade Whiskybyn.

Intresset har ökat kontinuerligt

Det här är en utveckling som givetvis hejas på av Visit Sweden.

– Sverige ligger långt fram och driver på utvecklingen inom många delar av dryckesbranschen och det påverkar så klart hur Sverige som resmål uppfattas, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson.

Bolagets målgruppsundersökningar visar att intresset för mat och dryck har ökat kontinuerligt de senaste åren, men också att det har betydelse för resenärernas val av destinationer.

Internationell uppmärksamhet

– Traditionellt har fokus legat på sprit och öl, men de senaste åren har vi sett ett ökande intresse för svenska viner. Sverige har också många intressanta alkoholfria produkter, en kategori som har blivit trendig på senare tid.

Visit Sweden har även hjälpt till att marknadsföra Sverige som ett dryckesland. I fjol lanserade bolaget The Drinkable Country, en uppföljningskampanj till The Edible Country från 2019 som gick ut på att skapa internationell uppmärksamhet för matupplevelser i den svenska naturen.

Svenska ingredienser

The Drinkable Country beskrev Sverige som ”världens största utomhusbar” och lockade med drycker som ängssyra- och maskrossaft, kvannetonic och te av sprängticka. Dryckesrecepten togs fram av några av Sveriges ledande dryckesexperter, däribland Emil Åreng, mannen bakom Umeås nytillkomna Facit Bar.

Emil Åreng må vara den som gått längst i strävan efter att enbart erbjuda svenskt i glasen, men han är långtifrån den enda som vurmar för svenska drycker just nu. Vid Sergels torg i Stockholm har hans tidigare kollega Hampus Thunholm nyligen öppnat cocktailbaren Röda Huset. Här används utländsk sprit, men övriga ingredienser är svenska.

Svenska viner på frammarsch

Redan 2019 lanserade Skivarps Gästgivaregård landets första vinbar med fokus på svenska viner. Konceptet blev så lyckat att ägarduon öppnade en systerbar i Malmö ett år senare.

Ett annat exempel på de svenska vinernas frammarsch är Gastrologik i Stockholm som erbjuder ett nordiskt dryckespaket, som för närvarande endast innehåller svenska drycker.

Många spelare har kommit tillbaka

Många spelare har kommit tillbaka

Efter pandemin har de spelande gästerna hittat tillbaka till Vegas och antalet nya spelare har ökat markant. I år har ungefär 30 000 nya spelare registrerat sig hittills och störst är ökningen bland 18–30-åringarna...