Annons

Draken har vaknat på Järntorget

NYHETER. ”Vi vill utveckla området utan att förstöra någonting av det som varit”, säger Martin Wiholm, hotelldirektör på Strawberrys spektakulära storsatsning Clarion Hotel Draken.
Annons

Det är svårt att hålla sig från superlativen vid ett besök på Hotell Draken. Att färdas uppåt i det 34 våningar höga hotellet är en mångfacetterad upplevelse – färger och material i inredningen förändras från murrigt turkosblått, tegelväggar och mörka golv, till allt ljusare och varmare nyanser och exklusivare material ju högre hissen går i det imponerande bygget.

Hissen en upptäcktsfärd

Hissfärden blir även en resa genom ett koncentrat av Göteborgs själva kultur och lynne, en upptäcktsfärd som för en utomstående fördjupar upplevelsen av att befinna sig i just Sveriges näst största stad.

Detta märks bland annat genom den imponerande mängd arbetarkonst som pryder väggarna på de nedre våningarna av hotellet. Även nöjespalatset Vågen, där göteborgare dansat i över 50 år, har fått leva vidare i ny form längst ner i hotellet.

Biograf gav namnet Draken

Men framför allt känns kulturen av i det högst närvarande samarbetet med Göteborgs filmfestival, i och med bevarandet av den K-märkta biografen Draken, som alltså har fått ge namn åt hela hotellet.

– Vi befinner oss på en plats som har en levande historia och är viktig för göteborgarna. Vi vill utveckla det här området utan att förstöra någonting av det som varit, vi vill istället få fler att uppleva till exempel den här härliga biosalongen, säger Martin Wiholm, hotelldirektör på Clarion Hotel Draken.

Han har själv lång erfarenhet av att arbeta inom Göteborgs besöksnäring, senast inom ESS-group där han hade rollen som utvecklingschef för koncernens restaurangverksamhet innan han rekryterades av Strawberry.

– Jag har varit på plats här på hotellet sedan i januari och har gått runt och pratat med alla i närområdet. Göteborgarna är väldigt engagerade i det vi gör och jag har bara fått höra positiva grejer. Mottagandet har varit över förväntan, säger Martin Wiholm.

Heurlins huserar på bottenplan

Hotellets barer och restauranger är öppna för alla, från bottenvåningens Heurlins, som är uppdelad i två – en saltstänkt havsbistro med ett brett sortiment av öl på fat och ett skruvat kondis som älskar bubbel – och även öl! – som dryck till det söta.

Heurlins har en egen signaturbakelse, en nytolkning av en klassisk éclair i smaker som key lime pie och prinsesstårta, signerad göteborgskonditorn Patrik Fredriksson som tidigare vunnit både OS-guld och den prestigefyllda titeln Årets Konditor.

På hotellets 33:e våning ligger Brasserie Draken, där välkända klassiker kommer att blandas med restaurangens egna unikt framtagna rätter. Menyn influeras av franska köket och västkustens råvaror, serverat med en internationell twist.

Draken inte bara för hotellgäster

Martin Wiholm hoppas att hotellet ska bli en levande plats och ser framför sig att 70 procent av restaurangbesöken på Hotell Draken kommer att utgöras av lokalbefolkningen.

Vi tror väldigt mycket på göteborgarna. Inom Strawberry jobbar vi med att slå hål på myten att hotell bara är för hotellgäster och det tycker jag att vi i Göteborg är otroligt duktiga på. Vi ser fram emot att välkomna en blandning av göteborgare och turister som komplement till våra hotellgäster, säger han och tillägger:

– Det låter kanske lite klyschigt, men jag tycker att vi har någonting för alla här. Vi erbjuder en bred mix och det kommer att dra olika människor hit, så det blir en levande mötesplats.

Clarion Hotel Draken slår upp dörrarna på Järntorget i Göteborg nu på söndag, den 1 oktober 2023.

Läs även om nysatsningarna Scandic Go och BWH Hotels Aiden

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...