Annons

BWH Hotels storsatsar på ekonomisegmentet Aiden

zoom Johan Michelson, vd för BWH Hotels Skandinavien. Foto: BWH Hotels
Johan Michelson, vd för BWH Hotels Skandinavien. Foto: BWH Hotels
NYHETER. ”På sikt kan vi ha närmare 20 Aiden i Sverige”, säger Johan Michelson, vd för BWH Hotels Skandinavien som lanserar fem nya Aiden-hotell i Sverige i höst.
Annons

I februari öppnade BWH Hotels sitt första hotell i kedjans nya ekonomisegment Aiden, i danska Herning. Satsningen kan ses som en direkt konkurrent till Scandics nya ekomomisegment Scandic Go, som också erbjuder ett lägre pris och en ökad flexibilitet för hotellgästerna.

Nu fortsätter BWH den skandinaviska expansionen i full fart, närmast i Norge där två nya Aiden-hotell lanseras inom kort.

Vad är det som främst särskiljer ett Aiden-hotell från BWH:s övriga hotell?

– I första hand skulle jag säga att det handlar om digitalisering. Fler och fler hotell börjar arbeta med digitala lösningar men Aiden är skapat med utgångspunkten att genom digitala lösningar kunna erbjuda ett bra boende till ett riktigt bra pris, vilket bygger på att stora delar av verksamheten helt eller delvis digitaliseras, säger Johan Michelson, vd för BWH Hotels Skandinavien till Besöksliv.

– Många av våra hotell inom BWH är ju mer klassiska hotell med en egen personlighet, medan Aiden mer är moderna, smarta hotell, tillägger han.

På den svenska marknaden lanseras hela fem nya Aiden-hotell under hösten. Först ut är Aiden by Best Western Stockholm Solna, tidigare Hotel by Maude. Övriga fyra hotell är tidigare Connect Hotels som ägs av CIC Hospitality, belägna i Skavsta, Arlanda, Kista samt i Stockholm City.

Enligt Johan Michelson har BWH Hotels aldrig tidigare sett ett så stort intresse från fastighetsägare som för det nya hotellkonceptet Aiden.

Varför tror du att intresset från fastighetsägare och andra aktörer i branschen är så stort just nu?

– Hotellbranschen är fortfarande relativt konservativ och jag tror att intresset kommer av att Aiden fyller ett tomrum på marknaden och erbjuder någonting helt nytt. Att konceptets hörnstenar är digitalisering och hållbarhet, två områden som verkligen är i fokus hos de flesta idag, bidrar säkert också till intresset.

Det finns planer på att lansera 30 nya Aiden-hotell under de närmsta åren. Hur många av dessa kommer att hamna i Sverige?

– Det är svårt att ge en mer specifik siffra. Men vi har redan idag dialog kring ett antal nya Aiden på den svenska marknaden, så jag skulle inte bli förvånad om vi på sikt kan ha närmare 20 Aiden i Sverige, säger Johan Michelson.

Läs mer om hur Aiden ska konkurrera med  Scandic i Besökslivs tidigare intervju med Johan Michelson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...