Annons

Efter stabilt 2017 siktar Svenska Mässan på brant uppåtkurva

zoom Svenska Mässan investerar för att kunna fortsätta i hundra år till. Foto: Svenska Mässan
Svenska Mässan investerar för att kunna fortsätta i hundra år till. Foto: Svenska Mässan
NYHETER. Trots färre egna evenemang hade Svenska Mässan i Göteborg besökssiffror på 1,8 miljoner 2017. Det är en ökning med 5 procent. Nu växlar anläggningen upp för ett hög-år 2018.
Annons

Svenska Mässan arrangerade totalt 18 egna mässor förra året, vilket i deras portföljmix kan beskrivas som ett låg-år. Ändå ökade besökssiffrorna med några procent mot föregående år, vilket är bra för att vara ett låg-år, enligt vd Carin Kindbom.

– Vi är nöjda med 2017 där vi trots färre egna evenemang ändå lyckades hålla våra besökssiffror. Året innan var en riktig toppnotering, säger Carin Kindbom.

Ser man till en femårsperiod har besöksantalet ökat med 44 procent. Årets kalender har 27 inbokade egna mässor, vilket innebär att Svenska Mässan går in i ett hög-år.

På årlig basis har Svenska Mässan cirka 2000 möten och evenemang. De kan vara allt från ett möte mellan två ögon till en kongress för 8000 personer. De senaste åren har man vänt blicken utomlands och arbetar aktivt för att locka internationella uppdrag.

–Vi ser en stadig ökning av förfrågningar. Rent procentuellt sett så är de som ökat mest internationella.

Hur många rör det sig om?

–Själva volymsiffran är inte så relevant här, det viktigaste är att vi ser att vår produkt – vårt helhetserbjudande – är attraktiv.

Svenska Mässan genomgår en stor ombyggnation. 2024 ska ett fjärde torn enligt plan vara klart. Med det ökar man hotellkapaciteten med 300 rum.

–Då kommer vi kunna göra ännu större möten med ett ännu bättre helhetserbjudande. Under den senaste ombyggnationsetappen så såg vi hur vi fick en helt ny marknad efteråt, säger Carin Kindbom.

Hur mycket kan ni växa?

– I våra planer så jobbar vi aktivt med att säkra Svenska Mässans expansion och fortsatta vår utveckling i hund år till. Det här är frågor vi jobbar mycket med. Men nu måste vi växa på höjden med fler våningar. Det är fullt görbart. Vi undersöker också hur vi skulle kunna växa på bredden och för en dialog om det.

Förra året omsatte Svenska Mässans koncern 1 247 miljoner kronor. Resultatet efter avskrivningar landade på 113 miljoner kronor. Det återinvesterades 188 miljoner under året: i nya lokaler, restaurangkoncept, entré och på en utökad digitalisering. Antalet mässbesökare ökade i snitt med 5 procent.

Den turistekonomiska effekten beräknades landa på 3,1 miljarder kronor, enligt siffror från SCB/ Tillväxtverket. Samtidigt skapar Svenska Mässan jobbtillfällen, på helårsbasis cirka 2100. Antal helårsanställda är drygt 800, men när hela anläggningen är igång på full kapacitet så arbetar 1300-1400 personer på plats samtidigt.

– Det är fantastiskt att se hur vår verksamhet bidrar till fler arbetstillfällen. Svenska Mässan är stiftelseägt och vårt uppdrag är att främja näringslivet. Det gör vi genom att generera arbetstillfällen och genom att våra besökare spenderar både tid och pengar på shopping, taxi, hotell och restauranger i regionen, säger Carin Kindbom.

Förra årets största besökstapp var Bokmässan som samtidigt är det största evenemang Svenska Mässan gör. Det brukar komma 95 000 besökare, men lördagens nazistdemonstration gjorde att det bara blev 77 000. Men andra arrangemang har istället gått bättre.

–Mässorna Vitalis, Vin & Deli, Öl & Whiskey, Elfack och D–Congress är fem olika typer av arrangemang som visat speciellt stor tillväxt, säger Carin Kindbom nämner Båtmässan och Eurohourse som redan genomförda publikmagneter i vår.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter