Annons

Eldshow och oväntade smaker på Shotluckan

NYHETER. Vad sägs om en shot kanelbulle eller äppelpaj? På Shotluckan ryms oväntade smaker – och lika unika upplevelser. Nu väntar ytterligare etableringar i landet.
Annons

Det är ett omfattande utbud av shots som ryms på Shotluckans meny. Den svarta tavlan bakom bardisken rymmer hela 70 titlar och det som serveras är långt mer än det som ryms i glaset. Varje shot har en egen berättelse som illustreras av en bartender som lever sig in i rollen med hjälp av klädbyten, rekvisita och framför allt en hel del inlevelse. Skådespelet förstärks av eld, trafikljus (!), musik, rök, såpbubblor och interaktion med gästen.

När Besöksliv möter upp vd:n Niklas Stach i lokalen på Södermalm i Stockholm, som öppnade i slutet av 2021, återkommer han gång på gång till personalens betydelse.

– Det är tveklöst vår enskilt viktigaste tillgång. Våra bartenders ser alla gäster som kommer innanfördörren. De är teaterapor, absolut, men med en stor social kompetens som gör att de verkligen lyckas få alla att känna sig sedda. Att det finns ett genuint intresse för människor är betydligt viktigare än förmågan att lära sig en meny utantill, förklarar han och jämför en kväll på Shotluckan med en hemmafest där alla är bjudna.

Starksprit inte lika poppis

Den som associerar shots med knappt drickbar starksprit i testosteronstinna sällskap får dock tänka om. Enligt Niklas Stach bygger framgångssagan varken på machokultur eller fylla. Tvärtom.

– Det våra gäster vill åt är den gemensamma upplevelsen, det är den som lockar. En del förväntar sig att våra bartenders ska vara grabbiga, men så är det inte alls. Det här är en plats där tant Agda, 75, möter Ebba, 18 år. Starksprit är inte heller lika populärt som det var förr, nuförtiden ska det hellre vara cocktails och nya smakkombinationer. Man vill dricka gott helt enkelt.

Med en slogan som lyder ”Livet är för kort för att sippa på drinkar” kommer dock knappast några drinkar serveras här, varken nu eller i framtiden.

– Den dörren har vi definitivt stängt. Men det handlar helt enkelt om att du kan få en gin och tonic på vilket annat ställe som helst. Hos oss får du en minicocktail du inte kan få någon annanstans

Har ni alkoholfria alternativ också?

– Ja, all dryck vi marknadsför är alkoholfri och varenda shot på tavlan går att få alkoholfri. Vi är lite av pionjärer på det viset. Det ska vara lika kul att dricka alkoholfritt, det viktiga är att alla är med. Det är skitviktigt. Du ska inte hamna utanför för att du inte dricker alkohol.

Snabb start för Shotluckan

De båda kusinerna Johan och Kim Strömberg öppnade den första Shotluckan i Halmstad 2010. Sedan dess har det gått snabbt och idag återfinns de på ytterligare nio platser i landet samt i Köpenhamn, som 2023 blev den första etableringen utanför landets gränser. Niklas Stach konstaterar att de sneglar på både Norge och Finland för framtida öppningar men att de först och främst prioriterar hemlandet.

– Det finns fortfarande stor potential i Sverige, så det är framför allt här vi kommer öppna nya enheter innan vi beger oss utanför gränserna igen. Antagligen handlar det om ytterligare 5–10 ställen innan vi öppnar något mer utomlands. Alla städer med minst 70 000 invånare förtjänar en egen Shotluckan, säger han.

Själv bjöds han in till festen 2016. Vid den tiden pluggade han ekonomi i Uppsala och när Shotluckan etablerades i staden tog han extrajobb som bartender. Sedan gick det fort. Michael Järlid, som var ansvarig i Uppsala, tog honom under sina vingar och visade honom restaurangvärlden och Shotluckans kärna och efter avslutad kandidat erbjöds han tjänsten som vd.

– Min akademiska bakgrund har varit väldigt bra för oss. Vi är i konstant kontakt med tillståndsmyndigheten och försöker hela tiden vara proaktiva för att säkerställa att vi verkligen gör allt enligt reglerna, konstaterar han idag.

Bartenders stannar kvar

Många av de som arbetar i baren är just studenter i behov av en extrainkomst. En av dessa är Moa Bendes, 26 år, som är inne på sista året av utbildningen till möbeldesigner och som arbetat på Shotluckan i två år.

– Jag var här som gäst och det var så fint gästbemötande och en interaktion som jag blev förälskad i. Det kändes så genuint, minns hon och säger bestämt att hon inte kommer släppa besöksnäringen eller Shotluckan när hon är klar med utbildningen.

– Nej, det kommer jag inte att göra. Det här har blivit som en extrafamilj för mig och jag älskar att se glädjen i gästernas ögon.

Ett ställe som har en shot vid namn ”Bröllop i Vegas” som innebär att hela lokalen släcks ner och att ett par gifter sig på bardisken får givetvis en hel del gratis när det gäller marknadsföring.

– Det har gått enkelt för oss eftersom folk gärna lägger upp bilder härifrån i sina flöden. Det är väldigt efterfrågat att ta en bild av det som sker i baren, så marknadsföringen har framför allt skett väldigt organiskt, säger Niklas Stach.

300 nya kombinationer i shotfabriken

Utbudet av shots är under ständig utveckling och i nuläget har det skapats närmare 300 smakkombinationer med en tydlig röd tråd vad gäller namn, smak och utförande. Alla bartenders kan sätta upp sin shots på tavlan under rubriken ”Shotfabriken”, där den finns i 30 dagar. Därefter går den till Shotfabrikenrådet som finjusterar den inför att eventuellt åka upp på ordinarie meny. Är shoten tillräckligt bra kan det bli en egen likör. Idag finns 12 likörer varav tre finns i Systembolagets beställningssortiment.

– Det är verkligen inte den viktigaste delen av vår verksamhet, men det är lite kul och skapar ett mervärde. Drömmen vore att hamna på hyllorna, i ordinarie sortiment.

En annan sak, som blivit allt viktigare på senare tid, är event. Sedan 2023 är en person anställd på heltid för det. Även maten kommer få lite större utrymme framöver och nu väntar ett nytt tacokoncept som gäster ska kunna beställa kvällstid.

– Det är god mat som är enkel att äta i en barmiljö och vi tänker också utveckla shots på samma tema, avslöjar Niklas Stach.

Du kan läsa ett större reportage om Shotluckan i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...