Annons

Ess Group bygger destination på höjden i Göteborg

zoom Ess Group gör en storsatsning på ett nytt hotell i stadsdelen Gårda i Göteborg. Foto: Ess Group
Ess Group gör en storsatsning på ett nytt hotell i stadsdelen Gårda i Göteborg. Foto: Ess Group
NYHETER. 27 våningar, spa och terasser 100 meter upp blir hotellgruppen Ess Group nya satsning i Göteborg.
Annons

För ett knappt år sedan öppnade Ess Group The Steam Hotel i Västerås. Nu bygger hotellgruppen, som även driver bland annat Falkenberg Strandbad, MJ’S i Malmö och Göteborgshotellen Hotel Pigalle och Bellora, ett helt nytt hotell i hemmahamnen Göteborg.

– Vi vill skapa mer än ett hotell, snarare en destination som kan liknas vid ett Disneyland för vuxna, säger Jonas Stenberg, vd Ess Group till Besöksliv.

– Man ska vilja stanna där i 48 timmar och vi har hotellrum, men det är sekundärt.

Vid Canonhuset i Gårda

Hotellet blir 108 meter och 27 våningar högt och byggs intill det klassiska Canonhuset i stadsdelen Gårda. Det ska rymma 233 hotellrum men också över 1 000 kontorsplatser. Exteriören byggs helt i glas och högst upp planeras ett stort spa med pool, barer och lounger i två våningar.

– Det blir mer som en klubb med DJ:s och dagbäddar där man kan hänga med vänner eller sin partner. Man ska kunna göra behandlingar, men vi tittar mer på mat- och drycksidan än spasidan, säger Jonas Stenberg.

Längst ner i huset blir det en stor food court med plats för 1 000 gäster.

– Vi vill skapa en saluhallskänsla med olika typer av mat- och dryckesupplevelser, en plats som är levande från morgonen till sent på natten.

Blir en Destination

Precis som på The Steam ska hotellet även locka med ett brett utbud av aktiviteter.

– Det blir allt från pingis och shuffleboard till playstation. Det gäller att skapa upplevelser för hela familjen för att skapa attraktionskraft. Vi vill skapa en stark destination och en reseanledning motsvarande det vi har gjort på The Steam, som är mer eller mindre fullbelagt året om.

Ni är alltså nöjda med satsningen på The Steam?

– Absolut. Vi har nästan blivit tagna på sängen och nu är utmaningen att anpassa organisationen efter det tryck som finns.

Men det nya Göteborgshotellet blir inte en kopia av The Steam Hotel.

–Vi ser oss som ett House of Brands, älskar innovation och brinner för att överträffa oss själva. Det roligaste med en lyckad hotellsatsning är att man vågar göra en ny och då gäller det att vrida upp ambitionen ytterligare, skapa en än mer fängslande upplevelse, kommenterar Jonas Stenberg i ett pressmeddelande.

Bygget av det nya hotellet, som ska stå klart 2022, görs tillsammans med NCC och Platzer. Vd och hotellchef blir Jimmy Olsson, som redan arbetar i Ess Group och tidigare har drivit bland annat Hotel Pigalle.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...