Annons

Fäviken maxar pop up-satsning i Åre

zoom Fävikens nya pop up-krogar erbjuder bland annat frukost och cocktail-bar. Foto: Fäviken
Fävikens nya pop up-krogar erbjuder bland annat frukost och cocktail-bar. Foto: Fäviken
NYHETER. Fävikens tre nya pop up-restauranger i Åre spänner från frukost till japansk husmanskost. Syftet är att täcka gästernas hela dagsbehov och ge personalen kreativt utrymme: ”Vi vill ge våra medarbetare en chans att skapa något eget”, säger Magnus Nilsson.
Annons

Inför årets säsong gör Magnus Nilsson och Fävikenteamet mesta möjliga av sin pop up-lokal i Åre centrum. Efter förra årets tillfälliga nedslag, kinakrogen Hoon’s och Korvkiosk, tar man i år ut svängarna rejält med tre nya matkoncept.

– Vi vill täcka upp för gästernas hela dagsbehov. Redan klockan sju öppnar kaféet Krus där Fävikens bagare Helena Bjernekull dukar upp kakor och småbröd, bakat med lokala råvaror. Här kommer även lunch att serveras, säger Magnus Nilsson.

Japansk husman med baltisk twist

Det är på Svartklubben, Fävikens tidigare medlemsklubb vid Torggränd, som de tre restaurangerna öppnar. Deras middags-pop-up går under namnet Uvisan efter Fävikens sous-kock Uvis Janicenko. Här serveras japansk husmanskost med en baltisk twist.

– Uvis är från Riga men han har bott länge i Tokyo, så det blir en fusion mellan hans baltiska ursprung och japansk home cooking. Huvudrätten är sukiyaki gjord på älgbog och menyn innehåller även fondue, tempura och sake.

Sist ut är en ny variant av Svartklubben. Under ledning av bartendern Hampus Thunholm från barkollektivet Bottles och Tweed i Stockholm ska en cocktailbar ta plats.

– Vi ska ta fram sex olika cocktails med tillbehör som ska kunna avnjutas på samma sätt som en avsmakningsmeny: vi börjar lite lättare och sedan blir det kraftfullare, mer vill jag inte avslöja, Magnus Nilsson.

Mycket research bakom inredningen

Lokalen vid Torggränd är inredd med mycket textilier och japanska inslag.

– Vi anpassar inredningen till var och en av våra pop-ups och bakom ligger omfattande research. För Uvisan reste vi exempelvis till Japan för att köpa inventarier och möbler. Känslan vi är ute efter är att det ska vara hemtrevligt.

Magnus Nilsson ser både skillnader och likheter mellan att driva stjärnkrog och tillfälliga konceptrestauranger.

– Självklart är det annorlunda att göra något så här kortsiktigt, och utan all den infrastruktur vi är vana vid. Det gäller att vara försiktig så man inte hittar på en rätt som inte går att få till på plats. Samtidigt lagar vi ju mat till gäster, precis som vanligt.

Ge medarbetarna chans att testa nytt

De tre pop up-restaurangerna kommer att ha öppet fram till sista april 2018. Och tanken med satsningen är att ge Fävikens medarbetare utrymme att testa nytt.

– Arbetet är ganska inrutat på Fäviken. Och vi har 40 otroligt skickliga medarbetare och det här är ett sätt att ge dem möjlighet att skapa något eget och ge uttryck för sin kreativitet.

Krus har haft öppet sedan 23 november. Hur går det?

– Det går jättebra, det är en hel del gäster som hittat dit och de uppskattar särskilt kaféets vegetariska lunch, säger Magnus Nilsson.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter