Annons

Fazer hakar på hälsotrenden – rullar ut grönt restaurangkoncept

zoom Målet med Fazers gröna projekt är att 140 av företagets 250 restauranger<br />
ska anpassas till konceptet inom fem år. Foto: Fazer
Målet med Fazers gröna projekt är att 140 av företagets 250 restauranger
ska anpassas till konceptet inom fem år.
Foto: Fazer
NYHETER. Hälsosam mat, sociala kockar och ”nudging”, det ska få Fazers nya restaurangkoncept att falla kunderna på läppen. Den första pilotrestaurangen har just öppnat i Göteborg och nästa år följer ytterligare 70 restauranger i Sverige.
Annons

Fazer Food & Co är Fazers gröna pilotprojekt som premiäröppnade i Nordstan i går. Nästa år ska restaurangkonceptet, – som består av både fristående restauranger och food courts som erbjuder olika matupplevelser, – rulla ut till 70 av företagets 250 restauranger i Sverige.

Målet är att möta kundernas behov av hälsosam mat, hjälpa dem att äta bättre – och att locka nya.

– Testet i Göteborg går över förväntan och vi är jätteglada. Gästerna verkar gilla den nya gröna inriktningen och kontakten med kocken, säger Morgan Christoffersson, kommersiell direktör på Fazer Food Services.

Lyfter fram hälsoakternativ

Det nya konceptet består av ett grundutbud där man bland annat har modifierat serveringsgångarna i restaurangen. Genom att placera maten på olika höjd lyfts hälsosamma alternativ som lagade sallader och vegetariska rätter fram. Till det nya hör också ett öppet kök som gör att kocken kan interagera med gästerna.

– Vi jobbar med så kallad ”nudging”. Det innebär att vi utan pekpinnar vägleder gästen i en hälsosam inriktning. Det gör vi genom att placera grönsaker tidigt i kedjan och kött sist. Av samma anledning finns kocken på plats för att berätta om maten.

Anpassar utbudet efter gästerna

Till restaurangens grundutbud går det att lägga till olika moduler, som den vegetariska modulen Wicked Rabbit och kafémodulen Hav a Java.

– Tanken är att våra kunder ska kunna anpassa utbudet efter sina gästers behov och att restaurangen ska kunna bli en mötesplats under en större del av dagen, gästerna ska kunna ha frukostmöte, äta lunch och kanske även ses på kvällen.

Varför gör ni den här satsningen?

– Eftersom vi är övertygade om att hälsosam mat i en social miljö gör att våra kunder får nöjdare personal, dessutom leder det här till en minskad belastning på miljön.

Pilotprojektet i Göteborg ska pågå i två månader innan man utvärderar återkoppling från gäster och vilka arbetsmoment som kan effektiviseras.

Det långsiktiga målet är att växa som kedja och nå ut till fler företag i Norden.

–  Jag hoppas att vi om fem år har dubblerat antalet hälsosamma restauranger, säger Morgan Christoffersson.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter