Annons

Krogägarna: ”Så lyckas du med sociala medier”

zoom Sandhäxan gör succé med sina mackor – och på Instagram. Foto: Sandhäxan
Sandhäxan gör succé med sina mackor – och på Instagram. Foto: Sandhäxan
NYHETER. 29 500. Så många följer Stockholmsrestaurangen Sandhäxan på Instagram. Det är en imponerande siffra, men vad innebär det för verksamheten och – framför allt – hur får de människor att vilja följa med på deras resa? Vi mötte upp gänget bakom SoMe-succén på Djurgården i Stockholm.
Annons

Snabbt efter öppnandet vid S:t Eriksplan i Stockholm 2019 blev Sandhäxan ett namn på allas läppar. Köerna ringlade sig långa utanför lokalen på Gästrikegatan och alla ville testa de omtalade mackorna.

Att Erik ”Jerka” Johansson, skådespelare som synts i tv-serier som Bonusfamiljen och Innan vi dör, var en av grundarna hjälpte förstås till för att få uppmärksamhet.

Kommunicera via Instagram

Men att intresset är lika stort nu, tre år senare, handlar om någonting annat. Dels mackorna förstås, men antagligen också om Sandhäxans förmåga att kommunicera med sina potentiella gäster via Instagram.

Vi mötte upp Mattias Svensson och Erik ”Jerka” Johansson, som äger Sandhäxan tillsammans med William Thorén och Fredrik Sundberg, för att få höra mer om deras tankar, här sammanfattade till fem tips för att lyckas i sociala medier:

1. Våga sticka ut hakan

Det opretentiösa och personliga tilltalet är tveklöst en anledning till att folk följer Sandhäxan. De drar sig heller inte för att driva med restauranger som har en mer pretentiös profil. ”Försök inte vara till lags. Det gör ingenting om någon blir lite sur”, säger Mattias.

2. Skapa storytelling

I ett av de senaste inläggen syns ett barn med en grilled cheese-macka i handen. Texten under lyder ”Hejdå pannkaka, du jobbade på bra i vaddå 60 år eller?” Jerka säger att ett av sätten de arbetar med storytelling är just att låta gästerna synas i deras flöde.

3. Dialog – inte bara monolog

Sandhäxan svarar alltid på meddelanden och re-postar ofta gästernas inlägg. Det är kanske inte alltid roligast i världen att ägna tid åt, men värdefullt. ”Är jag iväg med familjen går jag upp en timme tidigare än de andra och svarar på meddelanden”, säger Mattias.

4. Bjussa på tabbar

Ibland går saker inte som det var tänkt – vilket är ett ypperligt tillfälle att skapa content till ditt flöde. Är det något som uppskattas av följarna så är det när du visar dig mänsklig. ”Lyft misstag och sådant som går fel. Vi är inte intresserade av att positionera oss som duktiga och snygga”, förklarar Mattias.

5. Var rolig

Många följer samma mönster och är lite tråkigt allvarsamma i sin kommunikation. Humor är underskattat och fungerar alltid, ”Vi följer många andra restauranger och det är oftast otroligt generiskt. Det händer ingenting alls”, säger Jerka.

I nästa nummer av Besöksliv (affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916) kan du läsa ett längre reportage om Sandhäxans och Burgsvik Groups gemensamma sommarsatsning på Djurgården i Stockholm. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...