Annons

First Hotels breddar utbudet – i Sverige, Norge och på Grönland

zoom Foto: Pressbilder First Hotel Planetstaden och Percy Henriksson
Foto: Pressbilder First Hotel Planetstaden och Percy Henriksson
NYHETER. Förutom sju nya partnerhotell i tre olika länder öppnar hotellkedjan nu sitt allra första hotell i egen regi. När First Hotel Planetstaden i Lund slår upp dörrarna startas ett nytt kapitel.
Annons

Den nordiska hotellkedjan First Hotels har numera 48 hotell i Sverige, Norge och Danmark i sitt utbud. De senaste tillskotten är partnerhotellen Hotell Kung Gösta i Mora, Hotell Kvarntorget i Uppsala, Utsikten Hotell Kvinesdal i Norge samt de fyra hotellen Hotel SØMA Aasiaat, Hotel SØMA Ilulissat, Hotel SØMA Nuuk och Hotel SØMA Sisimiut på Grönland.

– Som franchiseaktör är det viktigt att finnas på så många destinationer som möjligt och ha ett brett utbud för våra besökare. Vi söker alltid efter hotell som har bra standard, hög servicenivå och ligger på destinationer som är eftertraktade av våra målgrupper, allt från privatpersoner som bokar en fritidsvistelse till företag som bokar oss för tjänsteresor eller konferenser, säger Percy Henriksson, försäljningsdirektör på First Hotels.

Nytt kapitel startar i Lund

Huvudfokus i partnerskapet med hotellen är att bistå med försäljning, marknadsföring och distribution. Historiskt har First Hotels valt att inte sköta driften av hotellen men det blir det ändring på när de slår upp dörrarna till First Hotel Planetstaden i Lund den 1 oktober.

– Detta är ett nytt kapitel i vår historia då vi både äger fastigheten och kommer att sköta driften av hotellet. Det blir en toppanläggning med 195 rum, longstay-koncept och sviter. Utöver det finns det bra konferensmöjligheter, restauranger, förstklassigt gym och en lyxig SPA-anläggning.

Vägskäl under hösten

First Hotels har en tillväxtstrategi sedan en tid tillbaka och arbetar kontinuerligt med att utöka sin portfölj med fler hotell i Skandinavien. Och hittills har de inte påverkats av lågkonjunkturen.

– Det brukar vara en fördel av att etablera och bygga upp varumärket under lite sämre tider för att vara väl positionerad när det vänder. Men vi har en tydlig affärsplan och är beredda på att snabbt kunna hantera förändringar.

Även om sommaren visade bra siffror tror Percy Henriksson att det kommer ett vägskäl under hösten där den försämrade konjunkturen kan dämpa efterfrågan.

– Det är ett osäkert läge vi har framför oss, vi går nog mot en svagare efterfrågan de närmaste månaderna. Å andra sidan ser vi att antalet upphandlingar från företag ökar igen i år. Dessutom finns ett uppdämt behov av resor efter pandemin och privatpersoner verkar prioritera resor och weekendövernattningar.

Läs även en tidigare artikel om att First Hotels växer i Skandinavien 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...