Sagovärlden Funnys Äventyr ägs av stiftelsen Kulturhuset för barn i Malmö, som grundades av dramatikern Staffan Götestam och teaterchefen Julius Malmström. På många sätt är Funnys Äventyr en lillasyster till Junibacken i Stockholm. Det huvudsakliga målet för stiftelsen är att uppmuntra till barns läsning.
Vd för Funnys Äventyr är Heléne Lloyd, som har stor erfarenhet från besöksnäringen och har varit med sedan portarna till Funnys Äventyr slogs upp för fem år sedan, men det har varit en tuff start.
– Vi öppnade i oktober 2020, jag började en månad innan det var tänkt med att korttidspermittera och säga upp kollegor. Det var en svår tid att öppna en verksamhet som vår, ett kulturhus för barn. När jag tänker tillbaka på den tiden så inser jag att det är mycket man redan glömt, alla tuffa restriktioner. Pandemin har fått långtgående konsekvenser som man fortfarande kan se. Ett exempel på detta är, som många kulturaktörer vittnar om, gästernas bokningsmönster. Man bokar gärna nära inpå eventet och avvaktar, säger Heléne Lloyd.
Du kom närmast från Scandic Hotels och har lång erfarenhet av besöksnäringen. Hur var det att starta något nytt i en annan typ av bransch?
– Det är inte så annorlunda som man kan tro. Jag jobbar fortfarande med mötet med andra människor. Egentligen kan man sätta vilket varumärke som helst på taket, men branscherna är lika och drivkraften är alltid mötet med gästerna och här får jag göra skillnad för ett annat gästsegment. Att jobba med barns läsning och läslust-projekt för att främja att de läser mer, det gör skillnad på riktigt.
Berätta om de här fem åren på Funnys Äventyr, hur har det varit?
– En spännande och otrolig resa. Jag har öppnat nya verksamheter inom besöksnäringen tidigare och det är verkligen något helt speciellt. Ända fram till 2022 så visste inte så många vilka vi var, men vi ser att besökssiffrorna ökar stadigt. Vi är en mix mellan kulturhus och lekland. Leken är viktig för att öka och bibehålla barn och vuxnas kreativitet och att barn i tidig ålder får uppleva kultur och teater. Får man det när man är liten gör det stor skillnad för den egna kreativiteten och fantasin, det bär man med sig resten av livet. Vi har också uppsökande verksamhet.
Hur har ni det med utländska besök?
– Den danska marknaden är viktig, vi har haft strategisk bearbetning och samarbeten med bland annat Öresundsbron och danska influerare, det har fallit väl ut. Vilket land man är på besök från är inget hinder för att uppleva våra sagovärldar, vi hade spanska gäster häromdagen som blev förtjusta i Pettson och Findus. På Funnys Äventyr blir boken en tredimensionell upplevelse.
Öka läsandet – viktigast av allt
I samband med femårsjubileet har Funnys Äventyr en ny tillfällig utställning med Bamse. Utställningen görs i samarbete med Egmont och har varit öppen sedan oktober 2025. En ”Bamse-effekt” har redan kunnat ses efter läslovets besöksantal. Heléne Lloyd hoppas att årets besökssiffror hamnar på cirka 79 000 besökare, en ökning jämfört med 71 800 under förra året.
Vad har ni för nytta av Visita i verksamheten?
– Visita är viktiga för oss. Bra med rådgivning och att jobba nära dem i vissa frågeställningar. Vi är ofta den första arbetsgivaren för unga och vill gärna vara det första avstampet för en fortsatt karriär inom besöksnäringen. Det är fint att så många unga jobbar hos oss. Det är både ett roligt och hedervärt uppdrag att vara den första arbetsgivaren för någon. Det är vår skyldighet att ta emot unga till arbete, inte minst med tanke på den ungdomsarbetslöshet vi har i Sverige.
Ni driver framgångsrikt flera Läslustprojekt, berätta lite om dem.
– Ja, det är ett väldigt viktigt innehåll hos oss. Inte minst för kontakten med förskolor och pedagoger. Våra läsfrämjande insatser och läslust är grunden i allt vi gör. Våra projekt gör vi ofta med samarbetspartners. Då bjuder vi in förskolor till oss och jobbar med dem innan, under och efter besöket. Allt för att locka till kultur och läsning. Mycket i förlagsvärlden är så Stockholmscentrerat så vi kommer göra egna förskole-träffar i samarbete med bokförlag. Det blir vår femårspresent till förskolorna. Detta för att vända den negativa trenden, att barn läser allt mindre. För att stärka demokratin så behöver vi inspirera barn att läsa mer.
Och vad ser du fram emot för egen del för Funnys Äventyr?
– Att fortsätta öka kännedomen om verksamheten, det är mitt huvuduppdrag. Jag vill också hitta fler samarbetspartners och kroka arm med fler som vill göra verklig skillnad för våra barn och framtiden.
Vill du läsa mer om Funnys äventyr? Här hittar du en tidigare artikel om den tuffa tiden kring pandemin.