Annons

Åre Gastronomy Week – skyltfönster för fjällkrögare

zoom Med avsmakningsmenyer mitt i backen och vinprovning<br />
 med rapparen Petter, lockar Åre Gastronomy Week allt fler foodies. Foto: Åre Gastronomy Week
Med avsmakningsmenyer mitt i backen och vinprovning
med rapparen Petter, lockar Åre Gastronomy Week allt fler foodies.
Foto: Åre Gastronomy Week
NYHETER. Matfesten Åre Gastronomy Week som arrangeras för femte året i rad väntas dra rekordpublik: ”Vi har ökat antalet gästnätter och foodies för varje år”, säger projektledare Calle Hedman.
Annons

Sedan starten 2014 har Åre Gastronomy Week fyllt Åre med evenemang och erbjudanden från byns restauranger samt och mat- och dryckesproducenter. I årets upplaga utmärker sig de lokala krögarna mer än tidigare, vilket väntas locka fler besökare än tidigare år.

– Det speciella i år är att krögarna har mer spännande idéer som avsmakningsmenyer och kroghoping där man byter restaurang mellan varje rätt. Fler förstår hur de kan använda veckan för att marknadsföra sig, säger Calle Hedman, projektledare för Åre Gastronomy Week.

De lokala aktörernas engagemang har lett till att Åre Gastronomy Week utvecklats för varje år.

– Det största är att vi har ökat antalet gästnätter varje år, sedan starten 2014 fram till i dag har de vuxit med 20 procent. Kombinationen mat och skidåkning verkar uppskattas av gästerna. Vi har också fler foodies och branschmänniskor i byn jämfört med första och andra året.

Varje år ansluter sig cirka fyrtio lokala restauranger och i år kan det vara något fler, berättar Calle Hedman. Baserat på hur bokningsläget såg ut vid samma tidpunkt i fjol, väntas antalet besökare öka i år.

Eventet marknadsförs av Skistar och Åres hotell. I övrigt sprider Calle Hedman och hans kollegor budskapet i sociala medier.

– Det är mycket mun till mun, folk upplever något spännande här och berättar för sina vänner. Vi har inte lagt så mycket krut på marknadsföring, det har mest varit sociala medier.

Du har tidigare sagt att ni vill nå fler internationella besökare, har ni lyckats med det?

– Absolut, varje år blir det fler och fler från Norge, Finland, England, Holland, Tyskland och USA, men det är fortfarande mest journalister. Vi vill också locka fler internationella matgäster, men då krävs ännu vassare programpunkter, som kanske en cookalong mellan Jamie Oliver och Fäviken-Magnus.

Vad betyder Åre Gastronomy Week för den lokala besöksnäringen?

 – Den befäster Åre som en av de mest framstående gastronomiska destinationerna i Sverige, och den ger de lokala krögarna och deras råvaror det erkännande de förtjänar. Åre Gastronomy Week ska vara ett skyltfönster för det fantastiskt utbud som finns här uppe.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...