Annons

Götaplatsgruppen och Park Lane smider hemliga planer

zoom Planering pågår inför Götaplatsgruppens och Park Lanes nya, hemliga projekt. Foto: Pressbild
Planering pågår inför Götaplatsgruppens och Park Lanes nya, hemliga projekt. Foto: Pressbild
NYHETER. I september 2024 ska dörrarna slås upp till ett nytt gemensamt projekt i en anrik lokal. ”Tillsammans har vi en enorm erfarenhet”, säger Daniel Brookes som driver nöjespalatset Park Lane.
Annons

Två storspelare i Göteborgs krogvärld gör gemensam sak på en av stadens hetaste adresser. Men exakt vad som väntar håller de på, ett tag till.

– Vi ska snart släppa lite bokningar och berätta mer. I sommar kommer vi att visa helheten. Men det är klart, detta är Göteborg, inte New York, så vi får väl se hur länge det dröjer innan det läcker ut, säger Götaplatsgruppens vd Bengt Linde och skrattar.

Ambitiöst för bred publik

Hur som helst pågår en byggprocess och ett idéarbete som ska mynna ut i en ambitiös satsning för en bred publik. Det ska inte bli en nattklubb men räkna med kreativa val och en upplevelse baserad på mat, dryck och underhållning som smälter samman det bästa från de båda parterna.

– Tillsammans har vi en enorm erfarenhet. Och vi har samarbetat förut, på Park Avenue Hotel i fem år. Vi trivdes väldigt bra ihop och nu dök det upp en bra möjlighet och en lokal som vi båda blev förälskade i, säger Daniel Brookes, Park Lane.

Bengt Linde fyller i:

– Det ska bli en folklig restaurang med ett koncept som vi tycker att det finns plats för i Göteborg. En mötesplats för alla och med moderata priser, så att man kan komma tillbaka ofta.

Det är tuffa tider nu, ändå vågar ni satsa stort?

– Vi har lyckats ta oss igenom en pandemi och förhoppningsvis ser vi botten på lågkonjunkturen nu. Tiderna kommer att förändras och vi tänker långsiktigt, säger Daniel Brookes.

Bengt Linde påpekar att Götaplatsgruppens organisation genomgick ett stålbad under pandemin och har blivit specialister på att “överleva på sparlåga” men att man nu hoppas på att konjunkturen har vänt till nästa höst.

– Man får heller inte gräva ner sig. Visst, det är galet egentligen att satsa på ett nytt ställe men vi är så säkra på det vi ska göra och vi har en positiv syn på framtiden. Vi är ju entreprenörer och måste våga.

Vad ser ni för krogtrender just nu?

– Gästantalet går ner och snittnotan minskar. Men det är lite skevt, för vissa krogar är fulla och andra tomma, det verkar som att folk vill gå dit det är mycket folk helt enkelt och att besöken är ganska spontana. Man bokar inte i förväg lika mycket, vilket försvårar personalplaneringen, säger Bengt Linde och fortsätter:

– Jag har också en känsla av att det går bäst för krogar med starka koncept. Man vill gå ut och äta italienskt eller asiatiskt, där man vet vad man får. De krogar som erbjuder lite av allt har det svårare.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...