Annons

Hallå där Anders Nissen…

zoom Foto: Besöksliv
Foto: Besöksliv
NYHETER. Temat för den 24:e upplagan av Pandox Hotel Market Day är hållbarhet - där har andra länder mycket att lära av Sverige, säger hotellfastighetsbolagets vd Anders Nissen.
Annons

…I morgon är det Pandox Hotel Market Day – hur känns det?

–Det känns fint, vi är otroligt glada över det stora intresset. Det är fullsatt med 400 gäster från olika delar av världen som kommer hit.

Dagens tema är hållbarhet, varför?

– Det är en av de största och viktigaste frågorna i vår tid och vi vill med detta sätta ett internationellt perspektiv på frågan. Sverige har länge legat långt fram i hållbarhetsfrågan medan vi ser att på vissa andra marknader är den lägre prioriterad.  Sedan vill vi visa upp goda exempel på vad vi har gjort på området.

Kan du ge exempel på områden där Sverige har legat långt fram inom hotell- och hotellfastighetsbranschen?

– Till exempel i omställningen till lokalproducerade menyer, i arbetet med hållbar design, och i investeringar i el, värme, ventilation och belysning. När det kommer till social hållbarhet vill vi också lyfta fram det skandinaviska ledarskapet där jämställdhet och hållbarhet är självklarheter. Så är inte fallet i till exempel USA där man ligger långt efter. Hotel Market Day ska vara en plattform för att kommunicera dessa frågor till de som ännu inte har tagit dem till sig.

Vilken är den största utmaningen för hotellfastighetsbranschen när det kommer till hållbarhet?

 – Att kunna bli en del av ett klimatneutralt samhälle utan att tappa vår attraktivitet.

Vad betyder det?

– De sista åren har arkitektur och konceptualisering av hotell drivit folks intresse, det är en trend i vilken hållbarhet är inkluderad. Men i den ingår också mycket renoveringar, att riva, göra om och göra nytt. Vi måste bli bättre på att ta tillvara på det vi har och jobba med sådant som redan finns i form av material och virke. Det är en kunskapsfråga där man som arkitekt, byggbolag, hotellfastighetsägare och operatör behöver bli bättre på hela värdekedjan så att vi kan vara kul och attraktiva men samtidigt hållbara.

Men det finns fler utmaningar…

– Ja, det andra är hur vi jobbar med mat där trenden är en massa smårätter, stora julbord och bufféer som innebär väldigt mycket matsvinn. Hur ska vi göra för att slippa slänga fem ton matrester i veckan?

– Kanske är svaret att allt inte ska vara tillgängligt alltid utan bara köpa in det som finns att erbjuda lokalt och istället bli bättre på att kommunicera det vi gör. Att strunta i att importera citroner till drinkarna i baren, eller att bygga om med material från andra hotell är sådant som gästerna skulle uppskatta, bara man vet hur man ska kommunicera och paketera det.

Behöver operatörerna bli bättre på att kommunicera sitt hållbarhetsarbete?

 – Många operatörer avstår från att göra hållbara investeringar som inte syns ut mot gästen, som i energiförbrukning, medan om man ska bygga en ny bar är det annorlunda. Det är här man måste ha ett annat tankesätt – om inte gästen ser det nya elsystemet så måste man berätta om det, först då blir det ett värde. Man gör det i viss mån idag, men inte fullt ut.

Vad vill du att besökarna ska ta med sig från dagen?

 – Två saker – att det finns en massa positiva exempel som vi ska buga för, det är inte bara är mörka moln överallt. Det finns mycket som händer som är både spännande och inspirerande. Det andra är förståelsen att det krävs ett starkt samarbete mellan det offentliga och det privata för att skapa incitament för företag och enskilda individer att investera i initiativ som främjar klimatet. Genom dessa initiativ skapas tillväxt inom vår sektor i och med den tillväxten kan takten mot att bli klimatneutrala öka ännu mer.

Läs mer om Pandox Hotel Market Day 2019 HÄR. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...