Annons

Han för familjetraditionen vidare med bravur

zoom Robin Delselius, Årets företagare i bageribranschen, har mycket på gång under 2023.  Foto: Klas Sjöberg
Robin Delselius, Årets företagare i bageribranschen, har mycket på gång under 2023. Foto: Klas Sjöberg
NYHETER. En orädd företagare som kontinuerligt utvecklar sin verksamhet. Besöksliv har pratat med Robin Delselius, som driver Robin Delselius bageri i Stockholm, om hur han ska förändra bageribranschen.
Annons

Under höstens bagerimässa på Högbo Bruk utanför Sandviken utsågs Robin Delselius till Årets företagare i bageribranschen. Utmärkelsen går till den företagsledare som lyckats skapa stabilitet, lönsamhet, tillväxt och värde för sitt bageri eller konditori – eller den som gjort något som sticker ut och kan inspirera kollegor i branschen.

– Det är ett fint bevis på att man gör något rätt eller åtminstone är på väg åt rätt håll. Jag är min största kritiker och strävar alltid efter att göra något annorlunda och bättre, säger Robin Delselius, som kommer från en familj som drivit bageri på Värmdö sedan 1980-talet.

Drömmen om eget bageri

Drömmen om att starta ett eget bageri blev sann 2016 då han öppnade bageriet på Södermalm i Stockholm. I dag driver Robin bageri i Nacka (Sickla och Kvarnholmen), Gamla Enskede, Södermalm och Värmdö (Grisslinge och Stavsnäs).

Du har trots tuffa tider i branschen fördubblat omsättningen de senaste tre åren – hur har du lyckats med det?

– Vi bromsade inte utan la i en växel till och gasade. Vi öppnade i Sickla mitt under pandemin, vilket såklart blev en tuff start men det var planerat sedan flera år. Vi vann Gulddraken 2020, bara några veckor innan pandemin bröt ut, och det var nog bra att ha i ryggen. Vi satsade en del på kampanjer, nya samarbeten och erbjudanden. Vi blev till exempel uppmärksammade i medier för att vi gav rabatt till vårdpersonal.

Har du några framgångsrecept för att lyckas i bageribranschen att dela med dig av?

– Vi har jättemånga duktiga bagare och konditorer i Sverige. Personligen har jag gått på nytänk – att försöka tänka utanför boxen. Och inte bara tänka business utan också satsa på att bidra till samhället på andra sätt i den mån det går. Vi har till exempel satsat en hel del på välgörenhet och hållbarhet, säger Robin Delselius, och fortsätter:

– Jag jobbade med min mamma i 16 år och hon har inspirerat mig till att ge tillbaka till samhället. Det blir en positiv effekt för personalen också – man vill jobba på en arbetsplats man kan vara stolt över. Företagets värdegrund är viktigare än man tror.

Vad har du på gång framåt?
– Jag var nog inte riktigt beredd på all uppmärksamhet och har nu fått lite blodad tand. Jag har fått massa idéer under hösten och har nu gett mig in på att digitalisera bageribranschen!

Spännande, något speciellt projekt du vill berätta om?
– Ja, i bageribranschen gör man liksom som man alltid gjort och det vill jag försöka förändra. Jag har tillsammans med ett it-team byggt en ”baking brain” som bland annat samlar in info, statistik och brödsvar. Programmet tar exempelvis fram vad den anser ska bakas kommande vecka och dagar baserad på all tidigare statistik som den samlat, säger Robin Delselius och fortsätter:

– I dag gör vi allt manuellt och med denna funktion tror jag att vi kan minska matsvinnet inom koncernen. Det är tuffa tider och därför också bra att hitta saker som kan effektivisera arbetet. Det känns jättespännande –  vi är nu klara med alla buggar och ska ta nästa steg i början på nästa år!

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...