Annons

Han skapar en kulinarisk röd tråd åt Gothia Towers

zoom Fredrik Andersson, Culinary Executive Chef på Gothia Towers.
Fredrik Andersson, Culinary Executive Chef på Gothia Towers.
NYHETER. Kocklandslagsveteranen Fredrik Andersson återvänder till sin tidigare arbetsplats Gothia Towers – nu i rollen som Culinary Executive Chef.
Annons

Gothia Towers och Svenska Mässan i Göteborg har liksom resten av besöksnäringen drabbats hårt av pandemin. Men med Fredrik Andersson vid rodret som ny Culinary Executive Chef står man väl rustade för att komma i gång med de olika restaurangverksamheterna i huset.

– Banketten och mässverksamheten har legat stil i två år och under samma period har det sagts upp en massa personal. Men sedan förra veckan har vi två nya köksmästare och sju souschefer på plats tillsammans med serveringspersonal, så nu har vi det vi behöver för att starta upp, säger Fredrik Andersson som tillträdde sin nya tjänst den 1 februari 2022.

Många tidigare anställda inom restaurang valde som en konsekvens av pandemin att lämna besöksnäringen för andra branscher. Nu när hotell och restauranger kan börja återgå till ett normalläge står många utan personal.

”Bra läge att starta upp”

– Det är tufft för alla att hitta folk. Vi har använt oss mycket av kontakter och har även fått in en del ansökningar. Det vi har till vår fördel är att Gothia är en stor arbetsgivare och man har länge jobbat för en hållbar arbetsmiljö, en typ av arbetsplats som de som vill byta jobb söker sig till. Vi är i ett bra läge för att starta upp, men behöver rekrytera ännu mer.

Ett av Fredrik Anderssons första uppdrag var att göra en plan för hela verksamheten – över vad man vill och vart man ska. Hans roll handlar om att se till helheten och skapa en röd tråd genom hela den kulinariska upplevelsen på Svenska Mässan Gothia Towers, med restauranger som Heaven23, Upper House och West Coast.

– Vi vill framför allt skapa en tydlighet i Gothia Towers, det ska vara enkelt för gästerna att göra ett val för vad de vill äta och snabbt kunna hitta rätt ställe. Men det är viktigt, även för medarbetare och för de som söker jobb hos oss, att det är tydligt vad varje restaurang står för, säger Fredrik Andersson.

Fredrik Andersson har senast mellan 2011-2017 arbetat på Svenska Mässan Gothia Towers. Bland annat var han med och startade Gothia Towers lobbyrestaurang West Coast.

Hur känns det att vara tillbaka?

– Det är jättekul, jag har alltid känt mig hemma här, och lämnade för att jag blev lagledare för Kocklandslaget, inte för att jag tröttnade. Nu när möjligheten dök upp kändes det helt rätt att komma tillbaka, vi har en spännande och viktig resa framåt.

Vad lockade mest i rollen?

– Hela utvecklingsbiten och att komma i gång med Gothias hållbarhetsarbete, inte bara det miljömässiga, utan även den sociala hållbarheten. Vi vill vara en arbetsgivare som har en hållbar miljö för våra medarbetare, och ska bli tydligare och bättre på att kommunicera våra värderingar både internt och externt.

I åtta år var Fredrik Andersson medlem i Kocklandslaget, varav fyra år som lagledare med seger i World Cup Luxemburg 2018 och silver i Culinary Olympics 2020. Erfarenheten har han nytta av i restaurangköken på Gothia.

– Det man tar med sig från Kocklandslaget är hur man jobbar som en grupp för att komma framåt. Jag vill på samma sätt skapa ett köksteam där alla känner sig delaktiga, där vi har tydliga mål. Känner folk att de har tydliga roller och mål så vet de också vad som förväntas av dem. I Kocklandslaget hade vi väldigt högt i tak och såg till att alla fick komma till tals.

Så tydlighet och öppenhet är nyckeln även i ett framgångsrikt restaurangkök?

– Ja, när alla är överens, delaktiga och vet vad som gäller så funkar det bäst. Det går att även applicera i en restaurangverksamhet, inte bara i ett kök utan även när det kommer till att sätta upp hållbarhetsmål eller säljmål.

För att komplettera Gothias kulinariska utbud öppnar nya restaurangen Corner i mitten av april. Efter att ha identifierat vad som saknats i huset blir inriktningen folklig sportbar.

– Vi vill ha en öppen Mitten-av-Manhattan-lik krog där man kan slinka in på en god burgare, en trerätters, eller bara öl och snacks. På menyn ska det även finnas mycket grönsaker och vegetariska inslag eftersom allt fler äter vegetariskt och vill ha något för alla. Självklart kommer vi att ha tv-skärmar där vi ska sända matcher, säger Fredrik Andersson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...