Annons

Högbo Brukshotell storsatsar på spa

zoom VD och hotelldirektör för Högbo Brukshotell, Tomas Lindqvist
VD och hotelldirektör för Högbo Brukshotell, Tomas Lindqvist
NYHETER. 12 nya hotellrum, 8 nya konferensrum, vinterträdgård och hela 1100 kvadratmeter spa. Högbo Brukshotell bygger ut och till inför 2024. Besöksliv har pratat storsatsning med VD och hotelldirektör Tomas Lindqvist.
Annons

Högbo Brukshotell i byn Högbo vid Sandviken samlar både konferens och privatgäster som vill kombinera hotellupplevelsen med friluftsliv och aktiviteter i naturen och nu förstärks reseanledningen ytterligare.

– Vi har ju en fantastisk destination här i Högbo men pusselbiten som har saknats har varit ett spa. Det känns som att gästerna förväntar sig en riktigt schysst spaanläggning idag, det är ytterligare en reseanledning men också ett komplement till en vistelse här. Tänk dig ett varmt bad med något kallt i handen efter att ha terrängcyklat eller åkt skidor på dagen, rätt skönt, säger Tomas Lindqvist.

I samarbete med Högbo Bruk

Högbo Brukshotell är en del av Winn Hotel Group men byggnaden och området ägs av Högbo Bruks AB som samarbetar med hotellet inför den kommande satsningen. 1100 kvadratmeter spa, åtta nya konferensrum, 12 nya hotellrum och en ny lobby med entré, reception, barer och olika loungeytor framför öppen eld samt en ny vinterträdgård med 112 sittplatser, 8,6 meter i takhöjd och stora glasfönster ska vara klart till 2024.

– Det har varit en lång process och var egentligen i gång redan innan pandemin men vi fick pausa planerna av naturliga skäl. Vi har växt mycket de senaste sju, åtta åren och fått trångt i våra logistikutrymmen, så vi passar med detta även på att bygga nya mötesrum, säger Tomas Lindquist.

Långsiktiga planer

Olof Östblom, VD, Högbo Bruks AB säger att de senaste åren tydliggjort behovet av närhet och möjlighet till natur- och utomhusaktiviteter och att kunna kombinera det med boende, spa, mat och avslappnande miljöer. Högbo Bruks AB ser fram emot storsatsningen, Tomas Lindqvist betonar långsiktigheten i projektet.

– Det är ju en speciell situation nu med allt som påverkar oss i besöksbranschen, både ekonomiskt och med pågående krig men över tid så kommer privatmarknaden vara motorn för oss. Vi är en typisk kick-off anläggning och visst vill vi öka även på mötessidan men vi har mycket att erbjuda även i veckorna för privatgäster, alla är inte lediga på helgerna- se bara på de som jobbar i vår bransch, säger han.

Tomas Lindquist tror att den nya spaanläggningen och vinterträdgården kommer göra Högbo Brukshotell ännu mer komplett som destination och uppskattas av alla hotellets gästgrupper som han benämner som ”aktiva livsnjutare”.

– Resandet utomlands kan komma att minska i kärvare ekonomiska tider och dessutom kanske fler vill jobba med sin klimatpåverkan och väljer därför reseupplevelser inom Sverige, som att besöka vårt hotell.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...