Annons

Högsäsong närmar sig: Så har rekryteringen gått

zoom Rekryteringen till Pepes Bodega är klar – och det har skapat lugn.
Rekryteringen till Pepes Bodega är klar – och det har skapat lugn.
NYHETER. Sommaren står för dörren och flera restauranger och hotell förbereder sig inför högsäsong. I Båstad har hotell- och restaurangkoncernen Gram Hotels samordnat sin rekrytering, med gott resultat: ”Kampanjen har varit väldigt lyckad och vi fyllde våra behov gott och väl”, säger Jesper Svensson på Pepes Bodega.
Annons

I Båstad duggar evenemangen tätt i sommar, med publikdragare som bland annat Tennisveckan och Seglarveckan. För att möta trycket har koncernen Gram Hotels tre hotell och tre restauranger samordnat sin rekrytering – och för Pepes Bodega har det gett resultat.

– Kampanjen har varit väldigt lyckad och vi fyllde våra behov gott och väl. Det handlar om fyra personer till köket, säger Jesper Svensson, vd Pepes Bodega.

Kampanjen var en av flera rekryteringsåtgärder. Jesper Svensson berättar att de även fört diskussioner med personer i det egna nätverket och det gjorde att de effektivt kunde lösa behovet på bodegan.

– Vi är helt färdigrekryterade inför sommaren sedan i mars. Det rör sig om cirka 100 anställda för sommaren och cirka tio stycken för vår året runt-verksamhet. Att vi är färdiga i tid skapar ett lugn och vi har kunnat fokusera på att hitta rätt person till rätt plats.

Har ni några förändringar i verksamheten den här säsongen?

– Inga direkta, mer än att vi utökar med ett nytt kök för att ytterligare kunna höja vår kvalitet.

 

Så förbereder sig tre andra anläggningar 

Thomas Nässén, verksamhetschef på Tofta Camping på Gotland

 Har ni behövt rekrytera?

– Ja, vi har behövt fylla ett tjugotal arbetstillfällen på själva campingen. Ser man på hela anläggningen handlar det om cirka 120 personer.

Hur har det gått?

– Jag tycker att det gått bra, vi har täckt vårt behov. Men vi hade gärna sett att det funnits ett större urval bland de sökande, exempelvis vad gäller olika åldrar.

Har ni några förändringar i verksamheten den här säsongen?

– Vi har en ny organisation och det innebär nya arbetssätt. Vi har bland annat jobbat mycket med att decentralisera verksamheten och det har gett oss fördelar, framförallt har vi flyttat kunskap ut i organisationen och då får vi ju tentakler ute bland våra besökare.

 

Christofer Johansson, ägare av Hotell Borgholm på Öland

Har ni behövt rekrytera?

– Ja, jag och min kompanjon tog över hotellet i början av januari och vi har renoverat sedan dess. Parallellt med detta har vi nyrekryterat sex personer och runt tre till ska in inför högsommaren. Rekrytering är en pågående process där det gäller att få in rätt personer, särskilt i köket. För att lyckas har vi scannat av våra nätverk.

Vilka förändringar gör ni i verksamheten?

– Det är en stor satsning, där vi renoverat matsal, vardagsrum, lounge och kök. Vi har genomgående lyft in mer av Öland och valt material som kalksten och ask. Det har skapat en ljus inredning.

 

Helena Larsson, ägare av Systrarna på Piren i Mölle

Har ni behövt rekrytera?

– Ja, vi anställer mellan tio och fjorton personer varje sommar, som vi hittar via Facebook. Vissa är återkommande år efter år så det är inte alltid vi behöver leta upp lika många.

Hur har det gått i år?

– Vi öppnade på Långfredagen och har hittat hälften av personalen nu. Tills det att vår högsäsong startar i mitten av juni så kommer vi att ha alla vi behöver.

Har ni några förändringar den här säsongen?

– Vi ska bygga in vår uteservering inför högsäsongen. Det handlar om glasade väggar, skjutdörrar och tak.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...