Annons

Högtryck och höjda notor på restauranger

zoom Försäljningen på restaurang steg i somras, liksom slutsiffran på krognotorna.
Försäljningen på restaurang steg i somras, liksom slutsiffran på krognotorna.
NYHETER. Ny statistik visar att restaurangförsäljningen steg hela 5, 9 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Trots dessa glädjesiffror är dock känslan bland många restaurangföretag inte särskilt positiv när det kommer till egna lönsamheten. 
Annons

Det går bra för landets restaurangföretag. Försäljningen, räknat i volym, steg med 5, 9 procent i juli jämfört med juli i fjol.

 

Omsättningstillväxten inom svensk restaurangmarknad ser också fortsatt bra ut. Om årets sista fem månader visar liknande omsättningstillväxt kommer 2016 att bli ett rekordår vad gäller omsättningstillväxt på restaurangmarknaden. Hitintills uppvisar de första sju månaderna i år 5, 6 procent.

 

Höjda avgifter gav höjda priser

 

Men trots att statistiken visar goda siffror just nu så finns ändå en viss oro bland restaurangägare. De är själva inte särskilt positiva när det kommer till restaurangernas lönsamhet. Det visar Konjunkturinstitutets kvartalsbarometer där en större andel intervjuade restaurangföretag ansåg att lönsamheten var mer dålig än bra under andra kvartalet 2016.

– Detta kan bero på flera saker: Bland annat den höjda arbetsgivaravgiften för unga som drabbat näringen hårt, säger Visitas chefsekonom Björn Arnek. 

 

Han berättar vidare att den höjda arbetsgivaravgiften också medfört till att priserna på restaurang ökat. Som Besöksliv tidigare rapporterat  har priserna på restaurang ökat rekordmycket mellan maj och juli i år. De steg dubbelt så mycket mot normalt.

 

Enligt KPI så var prisökningen nästan 1 procent, vilket motsvarar 11 procent i helårstakt. De senaste två månaderna har prisnivån därmed stigit med hela 1, 5 procent.

 

– Det är den klart snabbaste ökningen för den perioden på året under hela 2000-talet, säger Björn Arnek.

 

 

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter