Annons

Hon ska hjälpa svensk besöksnäring på fötterna

zoom Foto: Pressbild
Foto: Pressbild
NYHETER. Som ny marknadskommunikationschef för Visit Sweden går Jenny E Kaisers uppdrag ut på att göra Sverige till en ”måstedestination” för utländska besökare. ”Det gäller att vara innovativ, modig och progressiv i kommunikationen”.
Annons

Du blir ny marknadskommunikationschef för Visit Sweden, hur känns det?

– Det känns fantastiskt roligt och spännande! En högst intressant tidpunkt att ansluta givet läget i världen. Men också med anledning av den förnyelseprocess som sker inom bolaget där Visit Sweden har nya förutsättningar för att marknadsföra hela Sverige globalt sett”.

Du har ju varit på Visit Sweden tidigare, – som USA-ansvarig -, och efter några år i konsultvärlden är du nu tillbaka, varför?

– Allt handlar om timing här i livet. Givet den omställning som sker i bolaget och den roll jag erbjudits så får jag möjlighet att vara med och bygga och leda ett ”nytt” Visit Sweden och därigenom hjälpa en av Sveriges viktigaste näringar på fötter igen. En möjlighet som inte kommer varje dag och som jag bara var tvungen att tacka ja till.

Vad konkret ska du göra?

– Jag ska tillsammans med mitt team bygga en marknadsorganisation som bidrar till att destinationen Sverige positioneras rätt hos prioriterade målgrupper och därigenom blir en ”måstedestination” att besöka för de nyfikna upptäckarna.

Vad känns mest spännande med uppdraget?

– Att tillsammans med mina nya kollegor få vara med och bygga upp nya Visit Sweden till att bli en världsledande marknadsförare inom hållbar turism. Och att hjälpa svensk besöksnäring på fötterna igen. För Sverige är ett unikt land på så många sätt som jag är oerhört stolt över att få officiellt representera igen”.

Hur marknadsför man Sverige som en ”måstedestination”?

– Hur:et är för tidigt att svara på men vi behöver fylla varumärket Sverige med bevis, betydelser, känslor och värden som svarar upp till målgruppens drivkrafter att vilja besöka Sverige före konkurrerande destinationer. Är man som i vårt fall dessutom ett relativt okänt och litet resmål behöver man vara både innovativ, modig och progressiv när det kommer till hur:et.

Vi befinner oss fortfarande i en kris, och bilden av Sverige just nu är på sina håll inte den bästa, hur kommer detta att påverka ditt arbete?

– Det är för tidigt för mig att svara på.

Kommer Visit Sweden att på något sätt jobba med att kommunicera Sverige som ”corona-tryggt”?

Det är för tidigt för mig att svara på.

Vet du redan idag vilka marknader som är prioriterade för marknadsföring av Sverige framöver?

– Vår arena är världen, utanför Sveriges gränser och just nu är de prioriterade marknaderna de länder där Visit Sweden har bemanning i som Storbritannien, Kina, Indien, USA, Tyskland, Holland och Frankrike. Självfallet spelar också närmarknaderna en viktig roll. Om och hur det eventuellt kan förändras framöver, med anledning av pågående pandemi, kan jag inte uttala mig om nu.

Ewa Laqerqvist sa i en kommentar att du får en nyckelroll i Visit Swedens digitala transformation, – hur ska Visit Sweden digitaliseras?

– Det är för tidigt för mig att svara på, men vi börjar inte från noll om jag säger så.

Visit Sweden har flera kampanjer bakom sig som fått stor genomslagskraft, där du bland annat ligger bakom Air bnb-kampanjen, vilka kanaler bli viktigast att jobba med för att nå ut med budskapen om Sveriges förträfflighet?

– Digitala kanaler och förtjänt media kommer med stor sannolikhet att vara de viktigaste kanalerna för Visit Swedens marknadsföring. Men det är inte där vi börjar utan grunden är alltid den strategiska riktningen för Sveriges position övergripande och som destination. Därefter hur den ska uttryckas långsiktigt och vilka kreativa idéer och lösningar som gör bäst jobb för att bygga den önskade positionen långsiktigt. Sen kommer kanalerna. Ser fram emot att få dela våra planer när jag landat på min nya tjänst och vi tillsammans har påbörjat nästa fas i Visit Swedens historia.

Vad gör du i sommar?

– I sommar ska jag koppla av och njuta av Sverige. Ser fram emot vila, umgänge, skratt och kärlek tillsammans med nära och kära.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...