Annons

Hon vill skapa ett vardagsrum för gotlänningarna

zoom Ett av Cecilia Sahlins viktigaste uppdrag är att öka<br />
 gästnätterna under andra perioder än midsommar till mitten av augusti. Foto: Clarion
Ett av Cecilia Sahlins viktigaste uppdrag är att öka
gästnätterna under andra perioder än midsommar till mitten av augusti.
Foto: Clarion
KARRIÄR. Vad har skönhetsbranschen och hotelbranschen gemensamt? Jo, Cecilia Sahlin, tidigare vd på The Body Shop som blir ny chef på Clarion Hotel Wisby.
Annons

Hej där. Den 8 januari blir du ny vd på Clarion Hotel Wisby. Hur känns det?

– Det känns fantastiskt, jag är supertaggad.

Vad fick dig att tacka ja till jobbet?

– Bredden som tjänsten innebär, men också att få vara med och bidra till att locka hit ännu fler besökare till Gotland. Vi har alla här ett gemensamt mål, att få hit så många besökare året runt som möjligt. Dessutom är det en spännande utmaning att hitta de bästa medarbetarna till hotellet.

Du har en helt annan bakgrund, berätta?

– Jag var vd för The Body Shop i Sverige och Danmark, jag började där som prao-elev när jag var 14. Efter studenten flyttade jag till London och blev så småningom butikschef där. Blev områdeschef i Sverige, flyttade till Gotland och drev bland annat en The Body Shopbutik här. 2013 blev jag VD för Sverige och Danmark.

Varför ville du byta bransch?

– Efter några år kände jag att jag inte hade tillräckligt mycket nytt att tillföra. Då var det dags att gå vidare.

Vilka likheter kan du se?

– Många. Försäljning och marknadsföring är ju det som bygger verksamheten och det känner jag mig otroligt trygg med. Som kedja känns Clarion lockande och har många likheter med The Body Shop. Även Clarion har som vision att göra affärer samtidigt som man gör gott och där man sätter fokus på medarbetarna.

På vilket sätt kan dina erfarenheter göra nytta i hotellbranschen?

– Som ledare har jag väldigt mycket erfarenhet, och eftersom det handlar om att få medarbetarna att trivas och vilja dra åt samma håll känner jag att jag kan göra stor positiv nytta.

Hur vill du utveckla Clarion Hotel Wisby konkret?

– Min företrädare har gjort ett fantastiskt jobb resultatmässigt, och det är otroligt inspirerande att se. De här framgångshistorierna vill vi ta med oss, och vidareutveckla.

– Det som triggar mig är att se att det ännu finns potential i flera områden. Mitt fokus blir att öka gästnätterna under andra perioder än midsommar till mitten av augusti. Jag vill vara med och skapa ett vardagsrum för gotlänningarna själva och jag vill vara med och pusha ännu hårdare för konferenser.

Du har länge varit intresserad av hotellbranschen, vad är det som lockar dig där?

– Jag har länge funderat på att byta bransch, ville sluta med pendlandet, och eftersom jag älskar Gotland stod tjänsten som hotelldirektör på Wisby hotell högst upp på önskelistan. Jag ser fram emot bredden på tjänsten.

Vad tycker du utmärker ett bra hotell?

– Personalen – helt klart. Att varje gäst blir sedd och får ett hej av samtliga medarbetare.

Har du någon egen hotellerfarenhet som du vill dela med dig av?

– När jag och min partner var på Grand Hôtel i Stockholm under hösten, vi tog en helg där, det var inspirerande och här finns massor att lära.

Hur är du som chef – och vad utmärker en bra chef?

– Jag är väldigt tillgänglig som chef, de som arbetar med mig känner att de blir sedda och lyssnade på. Jag är bra på att läsa av och anpassa mitt ledarskap efter de personer jag arbetar med, och det är en bra egenskap som ledare.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...