Annons

Hotell i Söderhamn stoppade chockhöjning av hyra

zoom När det nya hyreskravet kom visste ägaren till Hotell SöderH inte om han skulle skratta eller gråta. Foto: Pressbild
När det nya hyreskravet kom visste ägaren till Hotell SöderH inte om han skulle skratta eller gråta. Foto: Pressbild
NYHETER. Plötsligt krävde värden fyra gånger så mycket i hyra som tidigare. Hotell SöderH:s ägare Göran Axell tog fajten och lyckades få oförändrad hyra. "En stor seger", säger han.
Annons

När pandemin härjade som värst i december förra året, kom chocken för Best Western Hotell SöderH i Söderhamn: Fastighetsägaren sa upp hyresavtalet och krävde en hyreshöjning från 1,4 miljoner till 5,3 miljoner per år.

En nästintill fyrfaldigad hyresnivå. Under den treåriga avtalstiden skulle hotellets hyreskostnad öka med 11,6 miljoner.

­– Vi visste inte om vi skulle skratta eller gråta. Det var helt orimligt, säger hotell SöderH:s ägare Göran Axell.

För det trestjärniga hotellet med 86 rum, restaurang och spa blev det början på en lång period av osäkerhet. Samtliga 20 medarbetare sades upp.

– Det har varit en väldigt jobbig process. Ovissheten är värst.

Några möjligheter att betala den nya hyran fanns helt enkelt inte.

– Om jag inte hade fått rätt till slut hade vi tvingats lämna lokalerna, säger Göran Axell.

Stöd i nämnden

Försöket att chockhöja hyran gjordes i samband med att lokalerna bytte ägare. Den nya fastighetsägaren sänkte kravet men stod fast vid en stor del av den aviserade höjningen.

Göran Axell hade vid det laget kopplat in Visitas jurist och ärendet hamnade så småningom i hyresnämnden. Nämndens bedömning var att den marknadsmässiga hyran var den som hotellet betalat. Det fanns alltså inte fog för någon höjning.

Hyresvärden accepterade bedömningen, vilket innebär att hotellets hyra är oförändrad de närmaste tre åren. I början på november avslutades ärendet i hyresnämnden.

– Det kändes jättegott. Man har somnat med det här i bakhuvudet och vaknat med det i bakhuvudet. Jag har ändå drivit hotellet i 16 år och det hade känts tungt att behöva lämna.

Blickar framåt igen

Samtliga uppsägningar har dragits tillbaka och de anställda är tillbaka i arbete efter en jobbig tid.

– Jag är otroligt imponerad över deras lojalitet med företaget, säger Göran Axell, som nu blickar framåt och ska ta itu med investeringar och upprustning av hotellet.