Annons

Hotell-vdn ”Vi behöver mer stöd”

zoom Foto: Pressbild/Colourbox
Foto: Pressbild/Colourbox
NYHETER. Tomma turiststråk och obefintlig utländsk turistkonsumtion. Stockholms cityhotell vittnar om ett fortsatt mörk läge när semestrarna är över och distansarbetet fortsätter. ”September är helt borta”, säger Johan Hyltner, vd för Nobis Collection med sex hotell i huvudstaden. ”Branschen är i ett fortsatt kritisk läge”, fyller hotellchef Ellen Pettersson från Hotel Frantz i.
Annons

Stockholms besöksnäring förlorar 100 miljoner kronor om dagen i uteblivna utländska besökare, enligt en uträkning av Stockholms Handelskammare. En tredjedel av Sveriges utländska gästnätter är belagda på boenden i huvudstadslänet.

Men denna sommar har det utländska gästunderlaget helt raderats ut för bland annat Stockholmshotellen till följd av coronapandemin. Och även om vissa talar om ”ljusglimtar” och ”ljus i tunneln” på sina håll, så är september redan utraderad för många hotell i huvudstaden.

– Det är egentligen samma som i juni, vi är i en fas där vi väntar på att det försiktigt ska komma igång, men än så länge har ingenting hänt, säger Johan Hyltner, vd för Nobis Collection med sex hotell i huvudstaden, bland andra Nobis Hotel, Blique by Nobis, Miss Clara och Hotell Skeppsholmen.

Johan Hyltner säger att det viktiga affärsresandet står i princip helt stilla, och att det är svårt att se annat än potentiella signaler på att vissa marknader eller företag skulle vara mer benägna att komma än andra. Några mindre möten och konferenser bokas, men utan övernattning.

Efter vad som beskrivits som en ”tillfällig förbättring” i juli, är oron inför hösten åter stor för storstadshotellen. I storstäderna är bokningsläget för september mellan 70 och 80 procent sämre än för motsvarande månader i fjol, enligt analysföretaget Benchmarking Allaiance.

För Nobis Collection-hotellen är den största förlusten utländska gäster som normalt står för runt 50 procent av logiintäkterna.

– Lejonparten av våra utländska gäster kommer från USA och UK, och det är dem vi saknar. Vi är inte så inriktade mot Norden för att vi inte har behövt vara det tidigare, men nu kanske vi måste styra om det.

Hur ser bokningsläget ut framåt för er?

– September är kört, det är väldigt avvaktande så det ser inte alls bra ut. Ett besked om lättnader om 50-regeln skulle ha stor psykologisk effekt, men allt är förstås även avhängt hur pandemin utvecklas och vilka reserestriktioner som gäller.

”Behöver riktat stöd”

För systrarna Pettersson som hösten 2019 öppnade det nyrenoverade Hotel Frantz mellan Slussen och Gamla Stan, och förvärvade Hotel Hansson i Vasastan i januari 2020, kunde tajmingen varit bättre.

– Vi hade stora planer för renovering av Hansson, men det har vi fått skjuta på, säger Ellen Pettersson, delägare och hotellchef för Frantz.

För systerhotellet Hotel Frantz har utmaningen varit en annan, att renoveringen som gjordes 2019 som omfattade utbyggnad av rum samt en ny restaurang, bidragit till att intäktsbortfallet i mars och april inte var tillräckligt för att beviljas omställningsstöd.

– Vi kommer att behöva mer riktat stöd, krisen är långt ifrån över för vår bransch, säger Ellen Petterson.

Dominoeffekt

Både Frantz och Hansson har haft öppet i sommar, det förstnämnda har haft en fördel av att vara ett destinationshotell där man kan erbjuda mer än bara boende. För Hansson har bokningarna varit färre. Avsaknaden av affärsgäster och utländska turister blir än mer kännbar nu när semestern är över.

– Det blir en dominoeffekt när inte ens de stora hotellen fylls på med bussgrupper från Asien och Sydamerika, det blir inte tillräckligt med efterfrågan som spiller över på oss. När de utländska gästerna inte kommer har vi för mycket hotellrum i Stockholm så det är väldigt tufft.

Hur ser bokningsläget ut för september?

– Det är definitivt en minskning från sommaren igen som en effekt av rekommendationerna att jobba hemma i kombination med att det inte är något resande.

– Vi har några bokningar, men folk bokar väldigt sent, vilket gör det svårt att göra några prognoser för september och oktober.

Ni hade två nya hotell i Stockholm när corona brakade loss, hur tänker ni långsiktigt?

– Vi försöker så gott vi kan med att se framåt, planera för att förstå vad gästerna kommer att efterfråga när det här är över. Men vi kommer att behöva mer stöd.

Vad för typ av stöd är mest akut?

– I början var regeringen snabb med permitteringsstödd, men vi har haft tre löneperioder nu utan att få stödet godkänt, så de verkar ha slagit av takten trots att det är ett fortsatt kritiskt läge för branschen. Jag hoppas också på en förlängning av omställningsstödet, och att man gör mer riktade insatser och individuella bedömningar av vem som ska beviljas stöd. PÅ Hanssons, där vi fick stöd för mars och april har det varit till jättestor hjälp.

Ansträngt läge

Även för Grand Hôtell som har en unik ställning som ett av Stockholms mest exklusiva och internationellt kända hotell har läget varit ansträngt.

Samtidigt gläds vi åt att många svenskar valt att semestra i närområdet under sommaren och att de då satsat lite extra på ett bättre boende, med en ökad efterfrågan på sviter som resultat, säger Pia Djupmark, vd för Grand Group.

Hon ser att detta beteende bland privatgäster håller i sig även i höst, samt ett ökat intresse för mindre fysiska affärsmöten om än i lägre utsträckning.

– Restaurangerna är den del av verksamheten som gått bättre under hela perioden och där ser vi också en ökning, vilket är ett tecken på att det finns ett behov att umgås.

Vilken utebliven målgrupp är den största förlusten för er?

– Som femstjärnigt fullservicehotell med en stor festvåning har restriktionerna kring möten och sammankomster påverkat oss negativt då flera större evenemang valt att ställa in årets tillställningar. Därtill har det minskade resandet från utlandet med uteblivna gäster från primärt Amerika och Mellanöstern påverkat oss i stor utsträckning, speciellt under sommarmånaderna när vi normalt sett fyller hotellet med internationella gäster.

Ser ni fler utländska turister i Stockholm nu än i somras?

– Vi har haft en del internationella besökare under hela perioden, främst från Västeuropa, men vi kan inte se någon markant ökning nu jämfört med i somras.

Hur ser bokningsläget ut framåt?

– Även fast branschen står inför fortsatt stora utmaningar i närtid, är vi försiktigt optimistiska när vi ser på det längre perspektivet. Vi kan se att affärsresandet ökar och att vi får fler internationella förfrågningar, om än lite långsamt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...