Anna Hartman Àr vd, delÀgare och hotelldirektör pÄ Grand Hotel i AlingsÄs, en destination som prÀglas av en smÄstadskÀnsla med stora ambitioner och som Àven kallas Kaféstaden. Familjen Hartman/Persson Àger Grand Hotel i AlingsÄs sedan 1992 och har lÀnge jobbat ihop med lokala företag och turistrÄdet för att marknadsföra bÄde hotellet och staden.
Ăr ni ambassadörer för AlingsĂ„s?
â Ja, det Ă€r vi nog pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt. AlingsĂ„s Ă€r ju en gammeldags smĂ„stad med mysiga innergĂ„rdar och kullerstensgator, men som ocksĂ„ har ett stort utbud av butiker och saker att hitta pĂ„. Just över jul finns det en sĂ„ fin, lite nostalgisk stĂ€mning hĂ€r. Vi behöver ju hitta vĂ„r stora attraktion, vĂ„rt âLisebergâ och det Ă€r sjĂ€lva staden.
Vad har Grand Hotel för funktion i och för staden?
â Vi ligger ju precis sĂ„ man ser oss nĂ€r man kör in i staden, sĂ„ vi blir som porten in till AlingsĂ„s och representerar en stor del av det som besökarna möter. Det kan lĂ„ta som ett slitet begrepp men vi gör det hĂ€r tillsammans, det Ă€r viktigt för en liten stad. Vi, som mĂ„nga andra inom besöksnĂ€ringen i Sverige som driver liknande verksamheter i liknade stĂ€der, har inte en enorm lokal turistorganisation men vi fĂ„r hjĂ€lp av TuristrĂ„det VĂ€stsverige med marknadsföring och har en bra dialog. Vi tar ett ganska stort ansvar för utvecklingen av staden AlingsĂ„s genom att engagera oss i olika styrelser, samverkansprojekt med mera. Vi var med och initierade stadens julsatsning âChristmas Lightsâ som ska locka besökare till AlingsĂ„s i juletider.
Ni erbjuder mÄnga kreativa hotell och upplevelsepaket hos er, berÀtta om tÀnket kring era erbjudanden.
â Det behövs helt enkelt sĂ€ljbara produkter sĂ„ gĂ€sterna vet vad de bestĂ€ller. VĂ„ra gĂ€ster vill gĂ€rna ha förslag pĂ„ vad de kan göra under sin vistelse. Det Ă€r samma sak med julbordet och olika typer av paket, vi sĂ€ger att ”sĂ„ hĂ€r tror vi att ni bĂ€st upplever oss.” De allra flesta vill ha det förberett, för mĂ„nga gĂ€ster kan det kĂ€nnas stressigt att göra mĂ„nga olika val.
Vi gÄr mot jul och julbordssÀsongen som Àr populÀr hos er, nÀr vet du om det vÀntar en bra julsÀsong?
â Vi fĂ„r indikationer om det redan under sommaren dĂ„ de stora företagen bokar sina julbord. VĂ„r mest intensiva bokningsperiod Ă€r mellan mitten av september och mitten av oktober och dĂ€r nĂ„gon gĂ„ng vet vi om det blir en bra sĂ€song.
Hur ser det ut i Är?
â Vi har bra bokat i Ă„r, inte minst över nyĂ„r kĂ€nns det bra. VĂ„rt julbord Ă€r prisvĂ€rt och lĂ€ttillgĂ€ngligt sĂ„ jĂ€mfört med förra Ă„ret sĂ„ Ă€r vi pĂ„ samma nivĂ„er.
Vad Àr det bÀsta med att driva hotellet?
â Det Ă€r sammanhĂ„llningen bland personalen, tillsammans tar vi hand om vĂ„ra gĂ€ster och bygger den hĂ€rliga gĂ€stupplevelsen ihop. Vi utvecklar hotellet löpande och bestĂ€mmer ofta vĂ„r utveckling ihop.