Annons

Hotellstjärnor hjälper gästerna hitta rätt

zoom Stefan Lundin, chefsjurist Visita.
Stefan Lundin, chefsjurist Visita.
NYHETER. I en tid då hotellgästernas åsikter fyller bokningssidorna blir det allt viktigare med en objektiv bedömning. Det menar Stefan Lundin, chefsjurist hos Visita, som lyfter det europeiska klassificeringssystemet.
Annons

Hotelstars Union, där Visita ingår, grundades 2009 av de europeiska ländernas branschorganisationer i syfte att skapa en samordnad hotellklassificering bland EU:s länder. I dag används det i hela 17 länder i Europa och är det enda i sitt slag.

Stefan Lundin säger att det finns viktiga poänger med att ha samma system i flera länder.

Igenkänning över landsgränserna

– Det skapar en igenkänning över landsgränserna. Ju fler länder och hotell som är en del av systemet desto lättare blir det för konsumenten att göra sitt val. Du får en produkt som du är van vid och kan därmed också bedöma hotellet på förhand, konstaterar han och tillägger att det av flera skäl är viktigt att fler hotell i Sverige ansluter sig till klassificeringen och att den växer.

– Från politiskt håll inom EU finns också ett allt större intresse för hotellklassificeringen ur ett konsumentperspektiv, så att branschen har ett eget och väl fungerande system för detta med god spridning är oerhört viktigt.

Redovisas på Tripadvisor

Numera har alla gäster själva möjligheten att dela med sig av sina upplevelser av hotellen där de övernattat. Med bokningssidor som Tripadvisor får du snabbt fram ett snittbetyg som visar hur positivt – och negativt – hotellet uppfattas.

Användbart? Absolut. Men samtidigt har du ingen aning om vem som skrivit recensionen eller vilka kriterier som använts. Behovet av en objektiv bedömning har därför antagligen aldrig varit större.

Stjärnorna visar skillnader

– Det är bra att gästerna kan lägga in sina egna bedömningar, men de säger inte mycket om helheten. Om ett hotell har 9,7 i betyg på Booking.com är det fantastiskt, men om anläggningen dessutom har fyra stjärnor visar det skillnaden jämfört med den som har en stjärna, säger han och tillägger att Tripadvisor numera redovisar officiella stjärnor.

– I vissa länder har Google börjat göra detsamma och det är nog en förändring som kan komma så småningom även i Sverige.

Inspektioner vartannat år

Hotellet kan också välja sin nivå genom att anpassa verksamheten efter önskat antal stjärnor. Vartannat år görs inspektioner för att säkerställa att kriterierna uppfylls.

– Utöver det kan man även få tips och inspel på vad man kan förbättra eller förändra om man är intresserad av det, säger Stefan Lundin.

Läs mer: Skärpt hållbarhetsfokus en seger för Sverige

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter