Annons

Krognotan har vuxit med 1000 procent

zoom Växande befolkning och ökad köpkraft är två av skälen till att<br />
 privatkonsumtionen på krogen växer så kraftigt. Foto: Colourbox
Växande befolkning och ökad köpkraft är två av skälen till att
privatkonsumtionen på krogen växer så kraftigt.
Foto: Colourbox
NYHETER. Den privata restaurangkonsumtionen i Sverige har ökat från 10 miljarder kronor 1980 till nästan 110 miljarder kronor 2016, en ökning med 1 000 procent, visar en ny rapport.
Annons

Siffrorna kommer från en ny rapport från Visita: Restaurangkonsumtionen i Sverige – ett historiskt perspektiv och en jämförelse med Norden och Europa.

Björn Arnek, chef för branschekonomi på Visita, vad beror vårt ökade uteätande på?

– En stor del av den ökade restaurangkonsumtionen kan förklaras med prisökningar. Andra viktiga orsaker är en ökad befolkning, ökad köpkraft, att den utländska turismen har ökat kraftigt och att utbudet har blivit större, framför allt i storstäderna. En annan viktig orsak på senare år är den sänkta restaurangmomsen.

Hur ser det ut i de andra nordiska länderna?

– Det är intressant att se hur otroligt lika de nordiska länderna är om man tittar på hur mycket pengar invånarna i de olika länderna lägger på restaurangbesök.

– Andelarna varierar från 5,3 procent i Norge till 5,9 procent i Finland. Det har skett en mycket tydlig sammanlöpning sedan 1980. Det är lite lustigt att det är så lika med tanke på att det finns ganska tydliga olikheter i exempelvis turismen.

Hur ligger vi till jämfört med övriga Europa?

– Sverige ligger ganska precis i mitten både vad gäller restaurangkonsumtionens andel av total konsumtion och av den totala livsmedelskonsumtionen. Högre andelar finns framför allt i stora turistländer som Grekland och Spanien, säger Björn Arnek.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...