Annons

Innovation ska lyfta Malmös besöksnäring i krisen

zoom Foto: Malmö Stad
Foto: Malmö Stad
NYHETER. Ett projekt initierat av Malmö Stad tillsammans med inkubatorn Minc ska skapa innovation inom besöksnäringen för att lyfta branschen i kristider.
Annons

Malmö tourism accelerator är ett nystartat program och initiativ från Malmö stad. Syftet är att tillsammans med inkubatorn Minc lyfta den hårt drabbade besöksnäringen med hjälp av innovation och digitalisering. Företag i Besöksnäringen kommer bland annat att erbjudas workshops, coachning och problemlösning.

Projektet är indelat i olika steg, där det första går ut på att identifiera vilka problem som företagen tampas med. Per Ögren leder projektet och är affärsutvecklare på Minc.

–Nu ska vi under två månader jobba nära sex olika företag i besöksnäringen, och applicera våra metoder för att göra skillnad. Det kan vara inom betalningssystem, titta på nya intäktsmöjligheter, och småkorrigeringar som kan hjälpa dem att överleva den här perioden.

Hur går det till?

–Vi jobbar mycket med att ta fram data om deras kunder för att kunna göra analyser. Sedan kommer företagen in med en problemställning där vi med våra analysmetoder kan ge dem förslag på olika tekniska möjligheter som finns för att hjälpa dem lösa sina problem.

Därefter är målet att dela med sig av både insikter och analyser man har fått från de sex pilotföretagen, och dela med sig till resten av besöksnäringen i Malmö. Nästa fas i projektet kallar Per Ögren för ”innovationsfasen”, vilket innebär att man tar fram innovationer utifrån företagens problemställningar.

–Vi måste ned och djupdyka ned i företages dagliga arbete innan vi kan börja titta på innovation. Initialt kan vi hjälpa till med enklare lösningar, men vi vill även bidra med större förändringar som är hållbara över tid. Så att man som företag kan känna att även efter corona har vi en ny intäktsmöjlighet som kan leva vidare i framtiden, säger Per Ögren.

–När vi går in i innovationsfasen är vårt techteam mer aktiva, medan i verifieringsfasen handlar det mer om att läsa in oss i den verklighet och de problem företagen befinner sig i.

Vilka företag har ni valt ut?

–Man har fått ansöka, och vi har fått in 20 ansökningar bara på några dagar. Vi har inriktat oss på bolag mellan 2–20 anställda, det är där vi kan göra mest skillnad. De kanske inte har kommit så lång i sin digitalisering eller har inte de ekonomiska musklerna, det rör sig om restaurang, hotell, eventverksamhet och aktivitetsföretag.

Vad hoppas ni att projektet ska leda till?

–Från Mincs sida pratar vi om att vi vill göra Malmö nytta, vi vill påverka staden mot en digital transformation på alla plan. Besöksnäringen är hårdast drabbad av alla, staden såg det problemet och då vill vi agera tillsammans. Malmö är en liten stad och vi kan samverka ganska snabbt, säger Per Ögren.

Projektet MTA kopplar ihop Malmös näringsliv inom besöksnäring och turism med Malmös startup-scen för att tillsammans lösa några av branschens digitala behov i coronapandemin.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...