Annons

Socialt engagemang viktigt i julkonkurrensen

zoom värderar högt", säger Tommy Nederman, på Scandic. Foto: Scandic Hotels, Nordic Choice Hotels" />
"Socialt engagemang är ett område som våra gäster
värderar högt", säger Tommy Nederman, på Scandic.
Foto: Scandic Hotels, Nordic Choice Hotels
NYHETER. Julen närmar sig och företagen ligger i startgroparna för sina julklappsinsamlingar och donationer. Även de stora hotellkedjorna växlar upp årets kampanjer: ”Viktigt för både gäster och anställda att vi engagerar oss”, säger Scandics hållbarhetschef.
Annons

– Vår julklappsinsamling är en av de saker som våra anställda är mest engagerade i. Varje år tar fler och fler gäster med sig en gåva och lägger under granen, säger Katalin Paldeak, ansvarig för driften av alla Nordic Choice Hotels hotell i Norden.

Initiativet att samla in julklappar föddes bland de anställda. De tyckte att granen i hotellobbyn gav en bra möjlighet för hotellet att samla in gåvor till barn som det året skulle fira sin jul på sjukhus. Det var 2012.

–Initiativet har blivit oerhört uppskattat och har vuxit för varje år, sedan dess samlar alla våra hotell in julklappar till sjukhus och flyktingboenden, säger Katalin Paldeak.

Insamlingen sker idag på samtliga av kedjans 190 hotell i Norden och Baltikum.

Förra året samlades 52 000 julklappar in och 541 700 kronor skänktes till UNICEF. Hur ska ni slå fjolårets rekord?

–Engagemanget från våra anställda gör att vi har stora chanser att slå förra årets rekord, de utmanar varandra mellan hotellen. Sedan 2012 så har vi samlat in 240 000 julklappar. Jag hoppas att vi snart passerar 300 000.

Scandic Hotels samarbetar med Lazarushjälpen för sin rikstäckande julklappsinsamling som kickar igång nu på fredag. 7000 julklappar samlades in i fjol via Lazarushjälpen. Målet i år är inte kvantitativt, utan handlar mer om att skapa engagemang.

– Vi vill kunna bidra och hjälpa till där vi finns. Många av våra hotell finns där medarbetarna har bra kontakt med lokala aktörer och får en bild av de utmaningar som finns på orten. Det är en av orsakerna till att vi gör detta, säger Tommy Nederman, tillförordnad hållbarhetschef Scandic.

Det handlar förstås även om att en växande andel gäster vill bo på hotell som engagerar sig i hållbarhetsfrågor och socialt ansvar.

Hur märker ni att gästerna blir med medvetna?

– Vi ser det i förfrågningsunderlag, inte minst från företagskunder och statliga organisationer. De vill veta konkret hur vi jobbar med miljöfrågor och social hållbarhet. Det är en hård konkurrens i vår bransch, och detta är ett område som våra gäster värderar högt.

Det finns också en tredje aspekt av initiativet.

– Den är att medarbetarna vill jobba på företag som tar ansvar kring dessa frågor. Ska vi fortsätta att vara en arbetsplats där folk vill jobba och attrahera talanger så måste vi engagera oss.

Insamlingen sker genom att hotellens gäster informeras om kampanjen och uppmuntras att bidra med en julklapp, märkt med åldern som klappen lämpar sig till. Den får gästen sedan själv lägga i en säck på sitt hotell.

Vad har du för förväntningar på årets insamling?

– Att vi samlar in fler julklappar än förra året så att ännu fler barn får en fin present. Sen vill jag att vi skapar engagemang bland gäster och medarbetare så att vi blir fler som är med och bidrar, säger Tommy Nederman.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...