Annons

Jureskogs expanderar – i lugn takt

zoom Andreas Ullenius Foto: Marcus Gärde Foto: Swedavia
Andreas Ullenius Foto: Marcus Gärde Foto: Swedavia
NYHETER. Jureskogs vann upphandlingen om Arlanda och slog upp portarna för drygt en månad sen. Kommunikationschef Andreas Ullenius berättar om etableringens betydelse för kedjan och om hur framtidsplanerna ser ut.
Annons

– Arlanda ger oss en helt annan synlighet än vi haft förut, vi hoppas att det ska leda till att fler människor testar oss, får en fin upplevelse och väljer oss i stället för en snabbmatsjätte när de är ute och åker på de svenska vägarna. Men mest av allt hoppas vi såklart att vi ska få bli en godare och härligare start – eller mellanlandning – på människors resa, säger Andreas Ullenius.

Starkt och bra fundament

I en intervju med Besöksliv från 2018 står att målet är att öppna 60 restauranger inom tio år. I dag har kedjan 13 restauranger och två nya Jureskogshus är planerade första halvåret 2024. Var någonstans kan Andreas Ullenius inte avslöja i dagsläget.

– Vi fortsätter expandera men i en takt som inte gör oss sårbara, det vill säga betydligt långsammare än vi ursprungligen tänkt. Det får gärna ta lite tid, bara det blir ett starkt och bra fundament. Tiderna tvingar oss att vara lite följsammare helt enkelt, så vi tar det lite som det kommer, säger han.

Det har blivit tuffare tider för de mer nischade finburgarrestaurangerna, men just det tror inte Andreas Ullenius påverkar Jureskogs.

– Vi är glada att det funnits en trend som drivit på intresset för hamburgare men vårt fokus är att utmana snabbmatsjättarna och jag vet inte om de är lika påverkade som en del mer nischade finburgarställen. Däremot är det ju tuffa tider för nästan varenda svensk, där blir ju även vi tilltufsade, säger han och fortsätter:

– Vårt kundsegment är behovsstyrt och behovet av bra mat, billigt och snabbt när du är på väg mellan ett ställe och ett annat kommer nog alltid finnas. Däremot månar vi väldigt mycket om att få återvändande gäster och skruvar alltid på en bättre gästupplevelse. Vår största utmaning är att skapa en större synlighet och en tydlig bild av vad vi kan erbjuda.

Kvalitet och tillgänglighet

Det är inte så svårt att göra riktigt bra snabbmat, menar Andreas Ullenius, men att göra det för ett pris som är relevant och tillgängligt för en familj på tur är en utmaning. Under åren som Jureskogs varit i gång har lärdomarna varit många.

– Ingen av oss har ju byggt ett företag som ska utmana de största spelarna på marknaden förut så varje dag kommer med en ny lärdom. Vi går en ständig balansgång mellan högre kvalitet och högre tillgänglighet. Att alltid vara lyhörd och nyfiken och alltid redo att ändra på det man trodde var rätt – det är väl den största lärdomen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...