Annons

Kampanj uppmärksammar Sveriges lokala skidanläggningar

zoom Titti Rodling, vd för SLAO, vill  lyfta Sveriges lokala skidanläggningar i samband med World Snow Day/
Titti Rodling, vd för SLAO, vill lyfta Sveriges lokala skidanläggningar i samband med World Snow Day/ "Backa Hemmabacken". Foto: Privat
NYHETER. Backa Hemmabacken på World Snow Day- Sveriges skidläggningars organisation lyfter vikten av att röra sig lokalt - och på snö.
Annons

Skidåkning, snowboarding och all slags rörelse på snö firas på söndag då det är World Snow Day. Det internationella skidförbundet, Fédération Internationale de Ski uppmuntrar till tillställningar över hela världen och i Sverige uppmärksammas dagen med kampanjen ”Backa Hemmabacken”, ett samarbete mellan Friluftsfrämjandet, Skidförbundet och SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation. Titti Rodling är vd för SLAO och vill ta tillfället att lyfta fram Sveriges alla lokala skidanläggningar,

– Det är unikt att vi har backar i tätorterna här i Sverige, de är så viktiga för tillgängligheten så fler kommer ut och åker skidor. Det är ingen självklarhet att de här anläggningarna finns, de drivs ofta av en förening eller av Friluftsfrämjandet och med kampanjen Backa Hemmabacken så vill vi uppmärksamma de här betydelsefulla anläggningarna lite extra, säger hon.

Tack vare en vit jul så kunde många skidanläggningar öppna ovanligt tidigt för säsongen, från Alansryd i Värnamo och Stenkällegården i Karlsborg till Hammarbybacken i Stockholm. Intresset för skidåkning var stort över jullovet men det behövs åtgärder för att få ut fler unga i backarna.

– I en debattartikel tillsammans med Friluftsfrämjandet så uppmärksammar SLAO att i en nordisk jämförelse är svenska barn de mest stillasittande och problemet har dessutom ökat under pandemin. Vi behöver få fler att komma ut och röra på sig, särskilt under vintrarna. Uteaktiviteter har många värden och Sveriges hemmabackar ger så bra och roliga möjligheter till rörelse på snö, här lägger man grunden för ett aktivt liv, säger Titti Rodling.

Sverige har över hundra hemmabackar och fler insatser planeras för att synliggöra backarna och deras viktiga funktioner. Projektet ”Alla på snö” har gett över 100 000 barn och ungdomar möjlighet att kostnadsfritt prova på vintersport och skidåkning och i år lanseras fler satsningar på just hemmabackarna.

– I ”Backa Hemmabacken” vänder vi oss till kommuner, skolor och fritidsverksamheter och naturligtvis till alla skidåkare som vill ha kvar möjligheten att åka skidor lokalt. Vi utser också vinnaren i tävlingen Årets hemmabacke, men målet med kampanjen är att få fler till sin lokala backe och att se att de ska få vara kvar och utvecklas, säger Titti Rodling.

Den tredje skidsäsongen i pandemitider har redan börjat och svenskarnas intresse för skidåkning på loven håller i sig. De allra senaste restriktionerna påverkar framför allt de av SLAO:s medlemmar som verkar inom hotell och restaurang.

– Vi är tacksamma och stolta över att vi håller på med en uteaktivitet, där det är lätt att hålla avstånd men naturligtvis påverkas de innemiljöer som finns i samband med skidåkningen. Vi har fått stänga värmestugor och restaurangerna har haft utmaningar med bland annat bemanning. Men det finns ett stort intresse av att jobba och vistas i fjällen, gästerna har också anpassat sig bra till vad som gäller. Vi känner oss trygga utifrån de erfarenheter vi har skaffat oss under snart två år, säger Titti Rodling.

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Daniel Müllern – stjärnkocken känd från Kockarnas Kamp, tävlingen Årets Kock och TV4 Nyhetsmorgon – driver till vardags restaurangen Tumült i Ystad. För att kunna fokusera 110 procent på gästerna är det avgörande med ett...