Annons

Låter personalen öva på bemötande i VR

zoom Foto:
Foto:
NYHETER. Hotell- och restaurangföretag kan vara särskilt utsatta för hotfulla situationer där det krävs ett lugnande bemötande från personalen. Bästa sättet att lära sig är genom VR, menar våldsexperten och beteendevetaren Maria Bauer.
Annons

Situationerna är påhittade, men tagna ur verkligheten, för att skapa en så realistisk upplevelse som möjligt. Med hjälp av VR-teknik kan anställda inom branscher där gäster, kunder eller patienter kan bete sig hotfullt, lära sig att hantera situationen.

– Det är ett bra sätt att skydda medarbetare i miljöer som kan vara särskilt utsatta, som där kunder eller gäster kan vara påverkade av alkohol eller droger.

Maria Bauer är våldsexpert sedan 30 år tillbaka och har jobbat inom socialvården, kriminalvården och rättsväsendet. Totalt har hon utbildat 150 000 personer i konflikthantering.

Efter att ha kunnat konstatera att att det finns begränsningar i andra typer av utbildningar som inte tillräckligt realistiskt tränar på olika moment som kan vara hotfulla, tog hennes företag 2017 fram en prototyp på ett utbildningsprogram baserat på VR-teknik. En virtuell simulator som utgår från att lära sig att ”deeskalera”, eller lugna en person som beter sig stressigt eller hotfullt.

Verkliga scenarion skapas i en virtuell verklighet där en person i 3D-miljö, skräddarsydd för en kund, som till exempel en hotellreception, kommer in och beter sig hotfullt. Personen som utbildas får lära sig hur situationen ska hanteras och även hur denne själv agerar på stress.

– Man är sig själv som personal, – en vakt, bartender eller receptionist, som möter en person som triggar igång på något. Då lär vi till exempel ut hur stress triggar aggression, ens egen förmåga att fatta beslut under stress, och olika möjligheter att prata med personen, förklarar Maria Bauer.

Idag finns sju program färdigställda och fler under utveckling.  Bland annat ett som ska riktas till företag som jobbar med mycket kundbemötande, som hotell och restauranger.

– Vi vet att det finns ett behov av den här typen av utbildning inom dessa branscher, det räcker att titta på forskningen, personal kan utsättas både för hot och sexuella trakasserier, så de måste skyddas.

– Det kan vara en situation i en bar eller i en reception där en gäst är besvärlig eller missnöjd, som man måste hantera, säger Maria Bauer.

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Vårt stöd till det lokala näringslivet i Stockholm

Coronapandemin slår hårt på Stockholms näringsliv. Därför vill Stockholm Vatten och Avfall erbjuda en möjlighet till snabbare ändringar i avfallsabonnemang och lättnader i betalningsvillkor