Annons

Mänsklig service ger resultat – besökarna stannar längre

zoom Foto: Region Jämtland Härjedalen
Foto: Region Jämtland Härjedalen
NYHETER. Tack vare god besöksservice i region Jämtland Härjedalen stannar fyra av tio besökare längre, det visar en ny gästundersökning. ”Det vi gör nu kommer vi kunna räkna in även om fem år”, säger Anne Adsten på region Jämtland Härjedalen.
Annons

Gästundersökningen är en del av projektet ”Framtidens besöksservice i Jämtland Härjedalen” och har genomförts två gånger, 2017 och 2019. Genom att samla in mejladresser och skicka ut en enkät kan man få reda på vad gästerna tyckte om sitt besök och den service de fått.

– Vi ville se om vi blivit duktigare på besöksservice sedan förra gången undersökningen genomfördes och att de satsningar vi gjort gett resultat, och det kunde undersökningen visa, säger Anne Adsten, Tourism Developer på region Jämtland Härjedalen.

Storsatsning på Info Points

Hon berättar att man utvecklat regionens besöksservice med avstamp i att många av besökarna som deltog i undersökningen 2017 uppgav att man inte åker till turistcenter och turistinformationer, utan hellre frågar sig fram där man råkar befinna sig. Därför finns numera 90 auktoriserade InfoPoints i regionen hos aktörer som campingar, lanthandlare och hotell.

– Många av de här aktörerna har redan fungerat som turistinformation och svarat på frågor, men nu får de hela tiden uppdaterad information och kan sätta upp flaggan med ett I som drar in fler besökare, säger Anne Adsten.

Hon menar att Info Points är ett mycket viktigt komplement till information på nätet och sociala medier.

– Det finns en övertro på att det digitala, att besökarna hittar till destinationerna genom att googla, men jag tror inte att man kan förlita sig på det. Vet du inte vad du är sugen på göra, vet du inte heller hur du ska söka efter det, säger Anne Adsten.

Ökad omsättning

Genom personlig information får besökarna tips om aktiviteter som de annars inte själva sökt sig till, något som gör att fyra av tio stannar längre på destinationen. Gästundersökningen visar också att snittutläggen per besökare ökat med flera procent sedan 2017 som en direkt konsekvens av bättre besöksservice.

– Effekten av det vi gör nu är en investering för framtiden. Nöjda kunder köper mer, återvänder och tipsar andra att besöka oss – så en god besöksservice idag kan vi räkna hem inom en femårsperiod, säger Anne Adsten.

Projektet ”Framtidens Besöksservice i Jämtland Härjedalen” går snart i mål, men regionen ska fortsätta jobba med att lyssna in gästernas feedback.

–  Vi kommer hålla koll på den här utvecklingen och fortsätta att kvalitetshöja vår besöksservice, säger Anne Adsten.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...