Annons

Mat från Sverige på Kocklandslagets meny

zoom Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig Svenskmärkning.
Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig Svenskmärkning.
NYHETER. Matmärkningen "Från Sverige" och svenska kock- och juniorkockslandslaget ska lyfta den svenska maten till nya höjder.
Annons

– Vi tycker att det ska bli så roligt att jobba med Kocklandslagen. De är ju sådana förebilder, både i branschen och för konsumenterna, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig Svenskmärkning.

Partnerskapet inleds i samband med att Kocklandslagen förbereder sig inför Culinary World Cup 2022 – ett tillfälle att ytterligare befästa Sveriges starka roll som matnation både vad gäller hantverk och produktion.

– Vi vill att fler ska använda svenska råvaror och livsmedel på sina restauranger och då är Kocklandslagen värdefulla ambassadörer för svenskproducerat, säger Lotta Hovhammar.

Hur själva arbetet ska gå till i detalj har de inte hunnit att prata om än. Men nu när alla pandemirestriktioner är hävda kommer de att kunna sitta ned tillsammans för att diskutera, berättar Lotta Hovhammar.

Märkningen gör det enkelt att välja svenskt

Från Sverige är ursprungsmärkningen för svenska råvaror, livsmedel och växter som betyder att produkten är odlad eller född och uppfödd, men även förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

Matmärkningen lanserades 20 april 2016 av LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen för att göra det enkelt för konsumenten att välja svenskproducerat och för att säkra tillgången på svenska råvaror för framtiden — i industrin, handeln och restaurangen. Märkningen ska ses som en viktig guide till det svenska.

– Att få jobba med Juniorlandslaget är roligt av flera anledningar. För det första är det den kommande generationen kockar. De kommer inte bara vara framtiden i de svenska restaurangköken utan vissa kanske även jobbar internationellt. Juniorlaget består av hälften kvinnor och män, vilket också är väldigt positivt, säger Lotta Hovhammar.

Från jord till restaurangbord

Målet med samarbetet är att fler aktörer ska få upp ögonen för ursprungsmärkningen Från Sverige så att det blir lättare för fler att välja produkter som producerats i Sverige och öka andelen Från Sverige-märkta råvaror och livsmedel på restaurang.

– Kan vi också bli ännu bättre på att samarbeta i alla led fram till restauranggästen tallrik gynnar det de svenska råvarorna. Vi ska känna en stolthet över våra fina svenska livsmedel.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...