Annons

McDonalds prisas för sitt arbete med musik i kommunikationen

zoom McDonalds prisas för sin musikmarknadsföring. Foto: McDonalds
McDonalds prisas för sin musikmarknadsföring. Foto: McDonalds
NYHETER. När Stim delar ut sitt årliga pris Stimgitarren är det McDonalds som får komma upp på scen. Hamburgerkedjan prisas för att man har visat vägen för hur man kan jobba med musik för att stärka sitt varumärke.  
Annons

– Detta är jätteroligt, vi har jobbat nära företaget Soundtrack your brand och Stim för att ta ett medvetet grepp om vår musikmarknadsföring, och priset är en bekräftelse på att vi är på rätt väg, säger Richard Berthold, chef för digital kommunikation på McDonalds.

Det är upphovsrättsorganisationen Stim som under ljudkommunikationskonferensen Sound Stockholm idag delar ut priset. Bland tidigare vinnare finns Espresso House och Max Burgers.

McDonalds började på allvar arbeta med musik i sin marknadskommunikation som ett resultat av två undersökningar som genomfördes under 2016.

Där kopplades musiken i restaurangerna ihop med data från kassasystemen så man kunde mäta hur påverkade försäljning, trivsel och hur länge gästerna stannade i restaurangerna.

– Dagliga observationer gjordes där vi jämförde vi effekterna av musik som vi tyckte kunde förknippas med vårt varumärke med musik som inte gjorde det. Vi kom fram till att spelar vi rätt musik i våra restauranger så trivs våra gäster bättre, stannar längre och handlar mer, säger Richard Berthold.

Hur kommer man fram till vilken musik som passar med ens varumärke?

– Man sätter upp värdeord som till exempel välkomnande, lättsam, modern och mänsklig, och säger att detta vill vi att musiken ska spegla fån McDonalds sida.

På konsultbyrån Soundtrack your brand finns musikkurerare och dj:s som gör spellistor med tusentals låtar som speglar McDonalds värdeord.

Ni har testat ett antal utvalda restauranger, hur ska ni fortsätta att jobba med musik i marknadsföringen?

– Vi har just tagit ett centralt beslut att spela musik på samtliga av våra restauranger, tidigare fick våra franchisetagare välja själva.

Musiken i de olika restaurangerna kan anpassas till tid på dagen och lokala event, som en Håkan Hellström konsert i Göteborg.

– Då kan restaurangerna i Göteborg välja att spela mer Håkan-musik. Det är bara ”plug and play” för våra restaurangchefer.

Vad händer om man spelar fel musik?

– Jag är övertygad om att det kan ha en negativ effekt på försäljning och stämning.

Idag anordnas en konferens för ljudkommunikation i Stockholm. Får ljudet en större betydelse i restaurangers marknadsföring?

– Absolut, ljud har fått väldigt mycket uppmärksamhet kopplat till marknadsföring, och vi får många förfrågningar om att komma och tala om vår musiksatsning. Doft, musik och ljud påverkar absolut uppfattningen om ett varumärke, detta kommer att bli ännu större än vad det är.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...