Annons

McDonalds ska minska nedskräpning med hjälp av AI

zoom
"Målet är att vi inte ska behöva se våra förpackningar i naturen eller på gator och torg", säger McDonalds kommunikationschef Henrik Nerell.
NYHETER. McDonalds lanserar en ny funktion i sin app som ska få gästerna att vilja slänga sina tomma hamburgerkartonger i papperskorgen i stället för att skräpa ner. Lösningen? AI förstås.
Annons

Tidigare i år formulerade McDonald’s sin nollvision mot nedskräpning, som säger att inga av restaurangkedjans förpackningar ska återfinnas i naturen eller på gatorna. För att nå målet krävs förändrade beteenden hos de som fortfarande skräpar ned, vilket i sin tur kräver motivation, enligt McDonalds kommunikationschef Henrik Nerell.

– Att prata om nedskräpning är viktigt, men det vi ville göra var att försöka få folk att faktiskt göra något åt detta samhällsproblem. Sedan ska man komma ihåg att det verkligen inte är alla som skräpar ner, säger han.

Fick in 15 000 bilder

Idén om att ta hjälp av AI fanns med från början, men det var i samarbete med IT-företaget Umain som den kreativa lösningen växte fram till en funktion i appen som skulle belöna användarna som slängde sitt McDonalds-skräp i papperskorgar. Första steget togs i våras.

– Vi bad alla våra gäster att ta en bild på när de slängde skräp i papperskorgar. Vi fick in runt 15 000 bilder som kunde läsas in med hjälp av bildigenkänningsteknik tillsammans med AI så att funktionen skulle lära sig både hur våra förpackningar ser ut och känna igen olika papperskorgar, förklarar Henrik Norell.

Många sätt att belöna beteendet

Funktionen, som lanserades i appen i september, går till så att användaren håller mobilen i närheten när hen slänger sitt skräp i en papperskorg. Belöningen blir förmånliga erbjudande på McDonalds.

– Just nu är det olika deals, men det kan utvecklas och det finns många sätt att belöna beteendet, vi har precis börjat, säger Henrik Nerell.

Utveckla fler tjänster

Som svar på frågan om hur många han tror kommer att använda funktionen svarar han:

– Målet är att vi inte ska behöva se våra förpackningar i naturen eller på gator och torg, och vi ser redan att flera tusen har använt funktionen. Men framför allt är detta ett första steg att jobba med AI, vi kommer att lära oss vad som funkar och vad som gör folk mer benägna att använda funktionen. Nu har vi lösningen, vilket ger oss möjlighet att utveckla fler tjänster.

Henrik Nerell hoppas att fler ska upptäcka funktionen och använda den.

– Vi tror att ju fler som använder den, desto fler kommer att slänga våra förpackningar på rätt ställen.

Läs om Clara Svanström som blev restaurangchef på McDonalds som 22-åring

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...