Annons

Naturturismföretagen om ATWS: ”Viktigt ta tillvara på effekterna”

zoom Yttersta syftet med exponeringen ska vara att företagen utvecklas,<br />
 levererar och får fler gäster, säger Joachim Hermanson. Foto: Pressbild/Visit Sweden
Yttersta syftet med exponeringen ska vara att företagen utvecklas,
levererar och får fler gäster, säger Joachim Hermanson.
Foto: Pressbild/Visit Sweden
NYHETER. Adventure Travel Trade Associations kongress som hölls i Göteborg i förra veckan var en stor framgång för svensk natur- och ekoturism, enligt Naturturismföretagens Joachim Hermanson. Nu är utmaningen att ta insikterna vidare.
Annons

Under fyra dagar i förra veckan kunde 700 delegater från olika länder marknadsföra sig, sälja upplevelser, byta erfarenheter och bygga nätverk under Adventure Travel Trade Associations kongress för naturturism som hölls i Göteborg.

Utöver de programpunkter som hölls inom ramarna för själva kongressen bjöd Turistrådet Västsverige på en hel dag av äventyr, där man arrangerade ett 40-tal naturaktiviteter för delegaterna runt om i Västsverige.

Joachim Hermanson, generalsekreterare för branschorganisationen Naturturismföretagen, som själv höll i en av programpunkterna, är nöjd med evenemanget.

– Överlag var det bra på flera olika plan. För Sverige som land och destination, och för bilden av Sverige internationellt tror jag att detta har hjälpt oss att förmedla till stora delar av världen vad som finns att erbjuda.

Vad hoppas du att delegaterna har fått med sig härifrån?

– Att det inte bara är norrsken och tomten som gäller, utan att svensk natur och ekoturism är så otroligt mycket mer, och att det ser helt olika ut i vårt varierade och avlånga land. Detta är den huvudsakliga anledningen till att vi ville vara värdland.

Vilket värde har den tillfört internt för era medlemmar?

– Vi har inte varit så bra på att föra samman våra medlemmar nationellt…och Svensk Turism är regionaliserad. Men detta har varit ett nationellt forum där alla företag, regioner och Tillväxtverket har varit på samma ställe under ett antal dagar, det är värdefullt.

Hur då?

– Att snacka, träffas, byta idéer och erfarenheter och inte minst få förståelse för att vi lever i en komplex verklighet där Swedish Lappland och Skåne skiljer sig stort från varandra, men där det även finns gemensamma utmaningar.

Men det yttersta syftet med exponeringen ska ändå vara att företagen utvecklas, levererar och får fler gäster, betonar Joachim Hermanson.

– Det handlar ytterst om hur svensk natur och ekoturism som ska utvecklas och förbättras för att attrahera fler besökare. Så nu är det viktigt att vi tar tillvara på effekterna av detta.

Kongressen ska inom några veckor analyseras och utvärderas av inblandade parter som Naturturismföretagen, Turistrådet Västsverige, Visit Sweden och Tillväxtverket. Då ska man besluta kring hur insikterna och erfarenheterna från kongressen kan tas vidare.

Kongressen fick mycket uppmärksamhet och näringsminister Ibrahim Baylan inte bara invigde den, utan sa också att Sverige måste bli mer kaxiga i sin marknadsföring. Vilken är, enligt dig Naturturismföretagens viktigaste fråga just nu, vad vill du be politikerna om?

 – Vi pratar mycket om hållbarhet, men många av våra medlemmar har svårt att veta hur arbetet ska implementeras. Genom vårt hållbarhetsmärkningssystem Natures best har vi tagit fram ett mycket bra verktyg för detta som ska sjösättas inom kort. Detta skulle jag vilja att politikerna stöttade finansiellt, och en sådan investering skulle ge många fler kronor tillbaka.

Hur då?

– Ett företag som har en hållbarhets- och kvalitetsmärkning i form av Natures Best kommer att attrahera fler besökare och i det längre perspektivet kommer näringen att växa. Finns det inte tillräckligt många bra leverantörer så åker gästerna någon annanstans, säger Joachim Hermanson och fortsätter:

–Kvalitet hållbarhet går de hand i hand idag – köpare av den här typen av upplevsele anser inte att det finns kvalitet utan hållbarhet. Nu har vi gjort vår del av jobbet och verktyget är klart att implementeras. Då hoppas vi att Sverige som destination vill ta tillvara på det.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...