Annons

NHL blir dragplåster för Stockholm

zoom Två NHL-matcher mellan Colorado Avalanche och Ottawa Senators skapar storslam för Stockholms besöksnäring. <br />
Två NHL-matcher mellan Colorado Avalanche och Ottawa Senators skapar storslam för Stockholms besöksnäring.
NYHETER. Till helgen möts två NHL-lag i Globen och 25 000 besökare väntas komma till Stockholm. För stadens besöksnäring innebär det hundratals miljoner i turistekonomisk omsättning: ”70 procent av våra gäster är kopplade till matcherna”, säger Anders Johansson på Quality Hotel Globe.

Annons

I kväll ställs Colorado Avalanche och Ottawa Senators mot varandra i Ericsson Globe för den första av två seriematcher. Det är sjunde gången som arrangören Live Nation arrangerar NHL-matcher i Stockholm och de här sticker ut.

– Vi har en lång historia med NHL och det häftiga nu är att det är två matcher mitt i den amerikanska serien, med de svenska stjärnorna Gabriel Landeskog från Colorado och Erik Karlsson från Ottawa. Vi räknar med att locka 25 000 besökare under fredag och lördag, säger Anna Sjölund på Live Nation.

Unikt projekt

Att arrangera NHL-matcher i Stockholm är en stor utmaning. Live Nation och Globen har tillsammans 300 medarbetare som arbetat med evenemanget i över ett och ett halvt år.

– Det är ett unikt projekt eftersom vi flyttar ett amerikanskt evenemang till Globen.

För oss handlar det om att flyga över totalt 800 personer från USA, inklusive spelare, personal och mediepersoner, inkvartera dem på hotell och sköta logistiken till och från arenan.

25 000 besökare

Live Nation arrangerar även ett flertal aktiviteter kopplade till matcherna.

– Under matchveckan har vi bland annat haft eventet Youth Clinic där de tidigare NHL-stjärnorna Daniel Alfredsson och Peter Forsberg hyllat lokala ungdomsledare och profiler från Stockholms hockeyfamilj. Det lockade många fans och skapade en härlig känsla.

De cirka 25 000 besökarna kommer från hela Europa, särskilt från hockeynationen Finland. Det väntas även NHL-fans från USA och Kanada.

För Quality Hotel Globe innebär NHL-matcherna en storvinst.

– NHL är oerhört exklusivt och att två lag väljer att lägga sina matcher här är jättestort för oss. Vi har bland annat skapat ett erbjudande där våra gäster kan köpa biljett via Live Nation och sedan se matcherna direkt från arenans restaurang, säger Anders Johansson, operativ chef på Quality Hotel Globe.

Lagen bor inte på Quality Hotel Globe, men de tillresta fansen beräknas få bokningstrycket att gå i taket.

– Vi räknar med att 70 procent av våra gäster är kopplade till matcherna och vi kommer att ha fullbelagt, så vi är jättenöjda.

Vill locka fler besökare i framtiden

Visit Stockholm ska använda matcherna i sin marknadsföring för att nå utländska besökare.

– Ett sådant här evenemang betyder mycket för staden. Vi ska sprida budskapet i våra sociala kanaler för att visa att Stockholm är en stad där det händer mycket. Att vi kan klara så här stora event för också med sig att vi kan locka fler i framtiden, berättar Thomas Andersson vd på Visit Stockholm.

Senast Visit Stockholm mätte den turistekonomiska omsättningen för ett event var när Europa League-finalen spelades på Friends Arena i maj. Då landade summan på 295 miljoner kronor.

– Den summan kan ses som en fingervisning om vad NHL-matcherna kan innebära, säger Thomas Andersson.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter